Centralizacja i rozliczanie podatku VAT w JST - w aspekcie przygotowania do kontroli
Termin: 13.05.2019 r. / Miejsce: Wrocław
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest przygotowanie jednostek samorządu terytorialnego do planowanych kontroli NIK w zakresie podatku VAT, czyli zapoznanie uczestników z podejściem kontrolnym w zakresie sposobu wyliczania pre-współczynnika, odliczania VAT w drodze korekty wieloletniej, wyliczania proporcji, weryfikowania prawidłowości posiadanych dokumentów, sporządzania JPK i deklaracji VAT, refakturowania.
Do szczegółowych celów zajęć zaliczyć można przede wszystkim:
- Wskazanie obszarów potencjalnego ryzyka kontroli podatkowych
- Przedstawienie praktycznych aspektów stosowania przepisów ustawy;
- Usystematyzowanie wiedzy związanej ze stosowaniem przepisów Ustawy o VAT i przepisów wykonawczych do tej ustawy
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowane jest do skarbników i księgowych wszystkich samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, a szczególnie dla urzędów marszałkowskich, urzędów miast, urzędów miast i gmin, urzędów gmin, starostw powiatowych, i samorządowych centrów usług wspólnych oraz jednostek objętych centralizacją rozliczeń w VAT, jak również jednostek budżetowych oświaty czyli: DBFO -ów, zespołów ekonomiczno-administracyjnych, przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, średnich, poradni psychologiczno-zawodowych, ośrodków szkolno-wychowawczych.
PROGRAM SZKOLENIA
- Sposób wyliczania pre-współczynnika – kontrole w zakresie prawidłowości założeń:
- zakupy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i zakupy pozostałe;
- metody ustawowe wyliczania pre-współczynnika w przykładach;
- zmiana pre-współczynnika po zakończeniu roku;
- wyliczenie pre-współczynnika a proporcja – nałożenie zasad odliczania;
- konsekwencje praktyczne zmian.
- Odliczenie VAT w drodze korekty wieloletniej (Korekta pięcioletnia, czy dziesięcioletnia):
- korekta 5-letnia dla środków trwałych – zasady wyliczania;
- korekta 10-letnia dla nieruchomości – zasady wyliczania;
- zmiana współczynnika o korekty wyliczeń;
- pre-współczynnik a odliczanie VAT od środków trwałych;
- sprzedaż środka trwałego a współczynnik;
- problemy praktyczne związane z korektami wieloletnimi: zmiana proporcji, modernizacja środka trwałego, zaliczanie nieodliczonego podatku VAT do kosztów lub przychodów.
- Sposób wyliczania proporcji – kontrole odnośnie sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej
- sprzedaż ze stawką „zw” – kiedy?
- stawka podstawowa i stawki obniżone – zasady stosowania
- pojęcie proporcji;
- przykłady wyliczeń proporcji;
- sprzedaż zwolniona a sprzedaż opodatkowana – co wchodzi w zakres obliczania proporcji;
- zasady wyliczania współczynnika: sprzedaż opodatkowana poniżej 2% a konsekwencje podatkowe;
- zmiana proporcji po zakończeniu roku – sposób korekty;
- korekta zakupów środków trwałych;
- problemy praktyczne związane z wyliczaniem proporcji
- Weryfikowanie prawidłowości posiadanych dokumentów
- faktura – pojęcie i zasady wystawiania;
- faktury zakupowe – obowiązkowe dane;
- zasady odliczania podatku VAT naliczonego: kiedy, w jakich wysokościach;
- miesiąc otrzymania faktury a prawo do odliczenia podatku VAT;
- podmiot nieistniejący oraz metodyka należytej staranności stosowana w przypadku kontrahentów
- zasady wystawiania faktur sprzedażowych.
- Sporządzanie JPK i deklaracji VAT cząstkowych
- rejestr zakupów i rejestr sprzedaży – zasady sporządzania;
- prawo żądania dokumentów rozliczeniowych w formacie JPK: faktura, dowody magazynowe;
- dane wykazywane na deklaracji a dane wynikające z JPK;
- zasady korygowania rozliczeń;
- błędy praktyczne pojawiające się w JPK i deklaracjach.
6. Refakturowanie i zasady wystawiania i funkcjonowania faktury, w tym z tytułów mediów:
- obowiązek podatkowy;
- moment wystawienia faktury;
- dane faktury;
- pojęcie refaktury a uregulowania prawne;
- otrzymanie faktury z opóźnieniem a moment wystawienia faktury;
- termin płatności jako istotny element obowiązku podatkowego i wystawiania faktury;
- problemy praktyczne związane z wystawianiem faktur, w tym korygowanie faktur za media, otrzymanie a wystawienie faktury jako mające wpływ na termin płatności, rozliczenia miesięczne a kwartalne.
- Szczególne obszary ryzyka podatkowego dotyczące rozliczeń:
- odwrotne obciążenie – zasady rozliczeń i wykazywania;
- deklaracja VAT-27 do wykazywania odwrotnego obciążenia;
- import usług oraz WNT – błędy w rozliczeniach;
- faktura zaliczkowa – kiedy obowiązek jej wystawienia.
8. Pytania uczestników.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 490zł netto +23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 450 zł/os netto +23% VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje: koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 10:00 – 15:00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Katarzyna Jurek
tel. (22) 46-49-718;
fax (22) 46-49-752
e-mail: katarzyna.jurek@irip.pl
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenie uczestnictwa na szkolenie (do pobrania)
Oświadczenie VAT (do pobrania)