WINDYKACJA NALEŻNOŚCI - 32 H

- teoria i zadania praktyczne

Terminy sesji:
18-19.09.2019 r. (środa-czwartek)
24-25.09.2019 r. (wtorek - środa)
 
Miejsce:
Warszawa
 
CEL KURSU
Celem kursu jest dostarczenie wiedzy (aspekty prawne) oraz nabycie praktycznych umiejętności umożliwiających skuteczne ściąganie należności od dłużników, a szczególnie wskazanie rozwiązań zapobiegających powstawaniu przeterminowanych należności od kontrahentów. Podczas kursu uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi prawnych i psychologicznych aspektów windykacji należności oraz zmianami jakie zaszły w windykacji w ciągu ostatnich 10 lat.
GRUPA DOCELOWA
Kurs adresowany jest do pracowników komórek prawnych i organizacyjno – prawnych, księgowych i finansowo - księgowych, zajmujących się windykacją należności oraz osób zamierzających podjąć pracę w tych obszarach.
 
Uwaga! na zakończenie kursu słuchacze otrzymują tytuł: specjalista ds. windykacji, kod zawodu 421403
 
PROGRAM

BLOK I – PRAWNE ASPEKTY WINDYKACJI

  1. KIM JEST NASZ DŁUŻNIK - forma prawna i odpowiedzialność za długi. Podstawowe rodzaje podmiotów występujące w polskim obrocie gospodarczym, zakres i zasady odpowiedzialności za zobowiązania:
    1. przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą,
    2. spółka cywilna,
    3. spółki osobowe: spółka jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna oraz partnerska,
    4. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna: odpowiedzialność samej spółki, jej wspólników/akcjonariuszy oraz odpowiedzialność członków zarządu,
    5. inne podmioty,
    6. praktyczne aspekty związane z poszukiwaniem dłużnika, jego majątku, ustalaniem zasad odpowiedzialności,
    7. praktyczne informacje związane z formułowaniem wezwań do zapłaty, skuteczne oddziaływanie na dłużnika poprzez efektywna windykację.
  2. FORMA CZYNNOŚCI PRAWNEJ:
    1. forma pisemna i jej znaczenie w procesie windykacji,
    2. umowy ustne.
  3. CYKL ŻYCIA NALEŻNOŚCI:
    1. cykl życia należności – przedawnienie,
    2. podstawowe informacje związane z przedawnieniem,
    3. metody przerwania biegu przedawnienia – od najtańszych do najdroższych.
  4. KONSUMENT:
    1. pojęcie konsumenta, zasady odpowiedzialności konsumenta,
    2. pułapki związane z windykacją konsumencką: dane osobowe, dobra osobiste, obowiązki informacyjne,
    3. stosunki majątkowe małżeńskie: jak efektywnie zabezpieczyć nasze roszczenia.
  5. POJĘCIE I CEL ŚWIADCZENIA:
    1. definicja zobowiązania – prawne i faktyczne implikacje,
    2. świadczenia jednorazowe, ciągłe i okresowe,
    3. treść zobowiązania.
  6. RODZAJ PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI A DOBÓR ZABEZPIECZEŃ:
    1. hipoteka,
    2. przewłaszczenie na zabezpieczenie,
    3. zastaw,
    4. zastaw rejestrowy,
    5. zgoda dłużnika na dobrowolne poddanie się egzekucji,
    6. gwarancje bankowe/ubezpieczeniowe,
    7. cesja wierzytelności na zabezpieczenie,
    8. weksel,
    9. factoring ,
    10. forfaiting,
    11. poręczenie wekslowe,
    12. poręczenie cywilne,
    13. przystąpienie do długu.
  7. ALTERNATYWNE SPOSOBY DOCHODZENIA ZAPŁATY- SANKCJE:
    1. zgłoszenie upadłości: rodzaje postępowań upadłościowych, przebieg postępowania,
    2. zakaz prowadzenia działalności gospodarczej: cel i rezultat,
    3. protokół umorzenia należności: przesłanki prawne, aspekty podatkowe.
  8. A MOŻE ZAŁATWIĆ PROBLEM BEZ SĄDU?
    1. mediacja - nowość w polskim prawie: możliwości, pułapki, praktyczne podpowiedzi,
    2. jak skutecznie wszcząć mediację,
    3. jak znaleźć dobrego mediatora,
    4. ile kosztuje mediacja i jakie daje możliwości,
    5. fazy mediacji, rola stron, mediatora i sądu.
  9. ZASADY DOCHODZENIA ROSZCZEŃ W POSTĘPOWANIU CYWILNYM I GOSPODARCZYM:
    1. jak przygotować się do postępowania? Rodzaje dowodów procesowych: świadek, strona, dokument, eksperyment. Pojęcie dokumentu prywatnego i urzędowego, znaczenie pisemnych notatek.
    2. postępowanie sądowe: właściwość miejscowa i funkcjonalna sądu.
    3. prawidłowe sporządzanie pozwu i dalszych pism procesowych, przygotowanie odpowiednich dokumentów i ich efektywne użycie.
    4. formularze sądowe: pomoc czy kłopot?
    5. prowadzenie sporu sądowego: prawa i obowiązki stron procesu cywilnego i gospodarczego,
    6. pełnomocnik procesowy: czy warto? Jeśli tak – to jak?
    7. koszty procesu, koszty zastępstwa procesowego.
    8. środki zaskarżenia: jak i kiedy z nich korzystać? Jakie prawa ma dłużnik? Jak bronić pozycji wierzyciela?
  10. UGODA Z DŁUŻNIKIEM:
    1. ugoda sądowa i pozasądowa: jak prawidłowo przygotować ugodę,
    2. rola ugody sądowej i pozasądowej: uznanie należności i skutek oświadczenia dłużnika dla sytuacji procesowej wierzyciela.
  11. ARBITRAŻ KRAJOWY I MIĘDZYNARODOWY:
    1. zapis na sąd polubowny: ważność zapisu, skutek prawny zapisu, ważne sformułowania
       i pułapki prawne,
    2. pojęcie sądownictwa arbitrażowego, waga wyroków arbitrażowych,
    3. przebieg postępowania arbitrażowego.
  12. POSTĘPOWANIE ZABEZPIECZAJĄCE I EGZEKUCYJNE:
    1. postępowanie zabezpieczające – definicja i cel postępowania,
    2. wnioski w postępowaniu zabezpieczającym i ich wpływ na skuteczność windykacji,
    3. poszukiwanie majątku dłużnika.
  13. POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE:
    1. wniosek o wszczęcie egzekucji: wybór komornika, zakres egzekucji i jej koszty,
    2. postępowanie egzekucyjne w praktyce: fazy postępowania, współdziałanie
      z komornikiem,
    3. pisma w toku egzekucji: prawidłowe wnioski, pułapki prawne,
    4. środki zaskarżenia w postępowaniu egzekucyjnym: kiedy i jak z nich korzystać?
  14. Zbieg egzekucji po 09.2016r.
    1. nowe zasady rozstrzygania zbiegów egzekucji,
    2. skutki dla wierzyciela i dłużnika.
  15. Wpływ działań windykacyjnych na podatki:
    1. koszty i podatek naliczony związane z prowadzeniem windykacji, w tym związane
       z nabyciem usług windykacyjnych,
    2. windykacja od niedłużnika – odpowiedzialność osób trzecich,
    3. wydatki związane z podejmowaniem działań windykacyjnych a koszty podatkowe,
    4. wydatki windykacyjne a prawo do rozliczenia podatku naliczonego.
  16. Zapłata należności a obowiązek podatkowy:
    1. podatki dochodowe,
    2. podatek od towarów i usług,
    3. inne.
  17. Umorzenie wierzytelności i jego konsekwencje podatkowe.
  18. Wpływ przedawnienia wierzytelności na rozliczenia z fiskusem.
  19. Odsetki od nieterminowych płatności.
  20. Sprzedaż wierzytelności, factoring a podatki.
  21. Wierzytelności nieściągalne i odpisy aktualizujące jako koszty uzyskania przychodu.
  22. Ulga na złe długi w VAT – nowe zasady stosowania.
  23. Ulga na złe długi w VAT a przychód podatkowy.

BLOK II - UMIEJĘTNOŚCI MIĘKKIE – WYKORZYSTANIE W PRAKTYCE WIEDZY PRAWNE. BUDOWANIE PIERWSZEGO WRAŻENIA ZARÓWNO W KONTAKCIE BEZPOŚREDNIM, JAK I TELEFONICZNYM.

  1. Elementy mowy ciała:
    1. proksemika- nauka o strefie komfortu i jej znaczenie w procesie sprzedaży,
    2. przywitanie- w jaki sposób podajesz dłoń,
    3. gesty- prawidłowe odczytywanie w procesie sprzedaży i windykacji- kiedy Klient jest gotowy do podpisania umowy.
    4. najważniejsze informacje- w jakiej sytuacji należy je przekazywać.
  2. ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA:
    1. praktyczne wykorzystanie wiedzy na temat mowy ciała,
    2. psychologiczne aspekty kłamstwa- wpływ na proces komunikacji w biznesie i w życiu codziennym.
  3. PODSTAWOWE REGUŁY ROZMÓW WINDYKACYJNYCH:
    1. schemat rozmowy- ułatwia, czy utrudnia rozmowę telefoniczną,
    2. zalety i wady skryptu rozmowy,
    3. tempo mówienia, tembr głosu, intonacja- znaczenie dla jakości przekazu.
  4. PSYCHOLOGICZNE TECHNIKI WINDYKACYJNE:
    1. techniki zadawania pytań,
    2. aktywne potrzeby psychologiczne Klientów,
    3. wszczepianie obrazu- różowy słoń,
    4. adwokat diabła,
    5. emocje w negocjacjach,
    6. bay pasy,
    7. siła pauzy.
  5. PSYCHOLOGIA POZNAWCZA W WINDYKACJI:
    1. reguła dysonansu,
    2. reguła wzajemności,
    3. reguła konsekwencji,
    4. reguła psychicznego rozstania się z długiem.
  6. PODSTAWOWE ZASADY I STRATEGIE NEGOCJACJI:
    1. przegrany- przegrany,
    2. wygrany- przegrany,
    3. wygrany- wygrany.
  7. STRATEGIE WINDYKACYJNE:
    1. korzyść psychologiczna,
    2. ugoda, czy sąd,
    3. przetrwanie trudnej sytuacji na rynku.
  8. GRY DŁUŻNIKÓW:
    1. gra na czas,
    2. gra na biedę,
    3. gra reklamacyjna,
    4. gra na krwiopijcę,
    5. gra prawna.
  9. SCHEMAT TELEFONICZNEJ ROZMOWY WINDYKACYJNEJ:
    1. etapy rozmowy telefonicznej,
    2. błędy techniczne,
    3. błędy negocjacyjne,
    4. odsłanianie intencji w rozmowie z dłużnikiem.
  10. SCHEMAT ZAPOWIADANIA SANKCJI.
  11. GRY STRATEGICZNE, TEST, PODSUMOWANIE KURSU
  12. EGZAMIN

Po zdaniu egzaminu uczestnik otrzyma zaświadczenie na druku Ministerstwa Edukacji Narodowej (na podstawie wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Nr 813K. Niepublicznych Nr 813K.)

WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa
• 1 osoby -  1390 zł netto/brutto

Cena obejmuje:

koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych.

Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.

Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 10.00 – 15.00.

O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 10 dni przed szkoleniem. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu kursu
w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.

Kontakt

Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych

Katarzyna Jurek

tel. 22/ 46-49-718,

fax 22/  46-49-752

e-mail: katarzyna.jurek@irip.pl

Dane do przelewu

Płatności należy dokonać najpóźniej 10 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu po otrzymaniu potwierdzenia na wskazane konto Instytutu. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę kursu oraz nazwiska uczestników. Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę kursu, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 10 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100% ceny.

 

Karta zgłoszenia na kurs (do pobrania)