WINDYKACJA NALEŻNOŚCI - 32 H
Termin: początek 13.03.2021r. / Miejsce: online
Czas szkolenia : 09:30 - 16:30
TERMINY SESJI:
I sesja: 13 -14.03.2021r.
II sesja: 27 - 28.03.2021r.
BLOK I – PRAWNE ASPEKTY WINDYKACJI
- KIM JEST NASZ DŁUŻNIK - forma prawna i odpowiedzialność za długi. Podstawowe rodzaje podmiotów występujące w polskim obrocie gospodarczym, zakres i zasady odpowiedzialności za zobowiązania:
- przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą,
- spółka cywilna,
- spółki osobowe: spółka jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna oraz partnerska,
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna: odpowiedzialność samej spółki, jej wspólników/akcjonariuszy oraz odpowiedzialność członków zarządu,
- inne podmioty,
- praktyczne aspekty związane z poszukiwaniem dłużnika, jego majątku, ustalaniem zasad odpowiedzialności,
- praktyczne informacje związane z formułowaniem wezwań do zapłaty, skuteczne oddziaływanie na dłużnika poprzez efektywna windykację.
- FORMA CZYNNOŚCI PRAWNEJ:
- forma pisemna i jej znaczenie w procesie windykacji,
- umowy ustne.
- CYKL ŻYCIA NALEŻNOŚCI:
- cykl życia należności - przedawnienie,
- podstawowe informacje związane z przedawnieniem,
- metody przerwania biegu przedawnienia - od najtańszych do najdroższych.
- KONSUMENT:
- pojęcie konsumenta, zasady odpowiedzialności konsumenta,
- pułapki związane z windykacją konsumencką: dane osobowe, dobra osobiste, obowiązki informacyjne,
- stosunki majątkowe małżeńskie: jak efektywnie zabezpieczyć nasze roszczenia.
- POJĘCIE I CEL ŚWIADCZENIA:
- definicja zobowiązania - prawne i faktyczne implikacje,
- świadczenia jednorazowe, ciągłe i okresowe,
- treść zobowiązania.
- RODZAJ PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI A DOBÓR ZABEZPIECZEŃ:
- hipoteka,
- przewłaszczenie na zabezpieczenie,
- zastaw,
- zastaw rejestrowy,
- zgoda dłużnika na dobrowolne poddanie się egzekucji,
- gwarancje bankowe/ubezpieczeniowe,
- cesja wierzytelności na zabezpieczenie,
- weksel,
- factoring ,
- forfaiting,
- poręczenie wekslowe,
- poręczenie cywilne,
- przystąpienie do długu.
- ALTERNATYWNE SPOSOBY DOCHODZENIA ZAPŁATY- SANKCJE:
- zgłoszenie upadłości: rodzaje postępowań upadłościowych, przebieg postępowania,
- zakaz prowadzenia działalności gospodarczej: cel i rezultat,
- protokół umorzenia należności: przesłanki prawne, aspekty podatkowe.
- A MOŻE ZAŁATWIĆ PROBLEM BEZ SĄDU?
- mediacja - nowość w polskim prawie: możliwości, pułapki, praktyczne podpowiedzi,
- jak skutecznie wszcząć mediację,
- jak znaleźć dobrego mediatora,
- ile kosztuje mediacja i jakie daje możliwości,
- fazy mediacji, rola stron, mediatora i sądu.
- ZASADY DOCHODZENIA ROSZCZEŃ W POSTĘPOWANIU CYWILNYM I GOSPODARCZYM:
- jak przygotować się do postępowania? Rodzaje dowodów procesowych: świadek, strona, dokument, eksperyment. Pojęcie dokumentu prywatnego i urzędowego, znaczenie pisemnych notatek.
- postępowanie sądowe: właściwość miejscowa i funkcjonalna sądu.
- prawidłowe sporządzanie pozwu i dalszych pism procesowych, przygotowanie odpowiednich dokumentów i ich efektywne użycie.
- formularze sądowe: pomoc czy kłopot?
- prowadzenie sporu sądowego: prawa i obowiązki stron procesu cywilnego i gospodarczego,
- pełnomocnik procesowy: czy warto? Jeśli tak – to jak?
- koszty procesu, koszty zastępstwa procesowego.
- środki zaskarżenia: jak i kiedy z nich korzystać? Jakie prawa ma dłużnik? Jak bronić pozycji wierzyciela?
- UGODA Z DŁUŻNIKIEM:
- ugoda sądowa i pozasądowa: jak prawidłowo przygotować ugodę,
- rola ugody sądowej i pozasądowej: uznanie należności i skutek oświadczenia dłużnika dla sytuacji procesowej wierzyciela.
- ARBITRAŻ KRAJOWY I MIĘDZYNARODOWY:
- zapis na sąd polubowny: ważność zapisu, skutek prawny zapisu, ważne sformułowania
i pułapki prawne, - pojęcie sądownictwa arbitrażowego, waga wyroków arbitrażowych,
- przebieg postępowania arbitrażowego.
- zapis na sąd polubowny: ważność zapisu, skutek prawny zapisu, ważne sformułowania
- POSTĘPOWANIE ZABEZPIECZAJĄCE I EGZEKUCYJNE:
- postępowanie zabezpieczające – definicja i cel postępowania,
- wnioski w postępowaniu zabezpieczającym i ich wpływ na skuteczność windykacji,
- poszukiwanie majątku dłużnika.
- POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE:
- wniosek o wszczęcie egzekucji: wybór komornika, zakres egzekucji i jej koszty,
- postępowanie egzekucyjne w praktyce: fazy postępowania, współdziałanie
z komornikiem, - pisma w toku egzekucji: prawidłowe wnioski, pułapki prawne,
- środki zaskarżenia w postępowaniu egzekucyjnym: kiedy i jak z nich korzystać?
- Zbieg egzekucji po 09.2016r.
- nowe zasady rozstrzygania zbiegów egzekucji,
- skutki dla wierzyciela i dłużnika.
- Wpływ działań windykacyjnych na podatki:
- koszty i podatek naliczony związane z prowadzeniem windykacji, w tym związane
z nabyciem usług windykacyjnych, - windykacja od niedłużnika – odpowiedzialność osób trzecich,
- wydatki związane z podejmowaniem działań windykacyjnych a koszty podatkowe,
- wydatki windykacyjne a prawo do rozliczenia podatku naliczonego.
- koszty i podatek naliczony związane z prowadzeniem windykacji, w tym związane
- Zapłata należności a obowiązek podatkowy:
- podatki dochodowe,
- podatek od towarów i usług,
- inne.
- Umorzenie wierzytelności i jego konsekwencje podatkowe.
- Wpływ przedawnienia wierzytelności na rozliczenia z fiskusem.
- Odsetki od nieterminowych płatności.
- Sprzedaż wierzytelności, factoring a podatki.
- Wierzytelności nieściągalne i odpisy aktualizujące jako koszty uzyskania przychodu.
- Ulga na złe długi w VAT – nowe zasady stosowania.
- Ulga na złe długi w VAT a przychód podatkowy.
BLOK II - PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY WINDYKACJI
UMIEJĘTNOŚCI MIĘKKIE – WYKORZYSTANIE W PRAKTYCE WIEDZY PRAWNE. BUDOWANIE PIERWSZEGO WRAŻENIA ZARÓWNO W KONTAKCIE BEZPOŚREDNIM, JAK I TELEFONICZNYM.
- Elementy mowy ciała:
- proksemika - nauka o strefie komfortu i jej znaczenie w procesie sprzedaży,
- przywitanie - w jaki sposób podajesz dłoń,
- gesty- prawidłowe odczytywanie w procesie sprzedaży i windykacji - kiedy Klient jest gotowy do podpisania umowy,
- najważniejsze informacje- w jakiej sytuacji należy je przekazywać.
- ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA:
- praktyczne wykorzystanie wiedzy na temat mowy ciała,
- psychologiczne aspekty kłamstwa- wpływ na proces komunikacji w biznesie i w życiu codziennym.
- PODSTAWOWE REGUŁY ROZMÓW WINDYKACYJNYCH:
- schemat rozmowy - ułatwia, czy utrudnia rozmowę telefoniczną,
- zalety i wady skryptu rozmowy,
- tempo mówienia, tembr głosu, intonacja- znaczenie dla jakości przekazu.
- PSYCHOLOGICZNE TECHNIKI WINDYKACYJNE:
- techniki zadawania pytań,
- aktywne potrzeby psychologiczne Klientów,
- wszczepianie obrazu- różowy słoń,
- adwokat diabła,
- emocje w negocjacjach,
- bay pasy,
- siła pauzy.
- PSYCHOLOGIA POZNAWCZA W WINDYKACJI:
- reguła dysonansu,
- reguła wzajemności,
- reguła konsekwencji,
- reguła psychicznego rozstania się z długiem.
- PODSTAWOWE ZASADY I STRATEGIE NEGOCJACJI:
- przegrany - przegrany,
- wygrany - przegrany,
- wygrany - wygrany.
- STRATEGIE WINDYKACYJNE:
- korzyść psychologiczna,
- ugoda, czy sąd,
- przetrwanie trudnej sytuacji na rynku.
- GRY DŁUŻNIKÓW:
- gra na czas,
- gra na biedę,
- gra reklamacyjna,
- gra na krwiopijcę,
- gra prawna.
- SCHEMAT TELEFONICZNEJ ROZMOWY WINDYKACYJNEJ:
- etapy rozmowy telefonicznej,
- błędy techniczne,
- błędy negocjacyjne,
- odsłanianie intencji w rozmowie z dłużnikiem.
- SCHEMAT ZAPOWIADANIA SANKCJI.
- GRY STRATEGICZNE, TEST, PODSUMOWANIE KURSU
- EGZAMIN
Po zdaniu egzaminu uczestnik otrzyma zaświadczenie na druku Ministerstwa Edukacji Narodowej (na podstawie wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Nr 813K. Niepublicznych Nr 813K.)
- 1 osoby - 1390 zł netto/brutto
Cena obejmuje: uczestnictwo w kursie , materiały szkoleniowe, zaświadczenie ukończenia kursu.
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w kursie finansowane jest co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Płatności: należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia - na wskazany na potwierdzeniu numer konta.
Warunki rezygnacji: rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem szkolenia.Po tym terminie rezygnacja wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia w 100 %.Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Zgłoszenie powinna zawierać: temat kursu, datę kursu, imię i nazwisko uczestnika, oraz dane potrzebne do wystawienia faktury.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania, w przypadku gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł go przeprowadzić.
Zgłoszenie uczestnictwa na kurs (karta zgłoszeniowa)
Oświadczenie VAT( do pobrania)
Kontakt
Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych informacji udziela:
Aneta Mielecka
tel. (22) 46-49-718, fax (22) 46-49-752
e-mail: aneta.mielecka@irip.pl