RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA DLA ŚREDNIOZAAWANSOWANYCH - edycja XVIII - 24H
- teoria i zadania praktyczne
I RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA.
1.Podstawy prawne w zakresie zasad gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek sfery finansów publicznych.
a) omówienie najważniejszych zmian mających wpływ na prawidłowe prowadzenie urządzeń księgowych w 2019r.
b) jakie uproszczenia wynikające z uor mogą stosować jednostki budżetowe.
2. Klasyfikacja budżetowa obowiązująca w 2019r.
a) dodatkowe wyjaśnienia do wybranych paragrafów
3. Przepisy wewnętrzne dotyczące zasad prowadzenia rachunkowości w tym m. in. zakładowy plan kont i inne uregulowania – zagadnienia ogólne.
4. Ewidencja planu finansowego i zaangażowania wydatków budżetowych w jsfp.
a) ujęcie księgowe i prezentacja w sprawozdaniach.
II. DOCHODY I WYDATKI BUDŻETOWE ORAZ ICH EWIDENCJA
1.Pojęcie dochodów budżetowych, ich rodzaje i ewidencja wg aktualnych zasad :
a) dochody przypisane i nieprzypisane – ewidencja na kontach
b) ewidencja syntetyczna na kontach zespołu „7”
c) ewidencja analityczna w układzie dłużników,
d) organy i jednostki upoważnione do umarzania należności, itp
2. Klasyfikacja budżetowa dochodów ( najczęstsze problemy interpretacyjne paragrafów dochodów )
3.Pojęcie wydatków budżetowych (wydatki a koszty)
4.Klasyfikacja budżetowa wydatków obowiązująca w 2019r.
a) dodatkowe wyjaśnienia do najczęstszych problemów w wybranych paragrafach wydatków 5..Pojecie wznowienia wydatków (korekta kosztów); podstawa prawna, dokumentacja,
6. Najczęściej popełniane błędy formalno-rachunkowe przez jednostki sporządzające sprawozdania
7. Uchybienia popełniane w polityce rachunkowości w zakresie ewidencji zobowiązań.
III. AKTYWA TRWAŁE W JSFP WG ZASAD OBOWIAZUJĄCYCH W 2019 R
1.Zasady rachunkowości w zakresie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych środków wynikające z ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Finansów. oraz z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
a) zmiany w zakresie wartości istotnej środków trwałych dla celów amortyzacji podatkowej ( ustawa z 27 października 2017 r (Dz.U. z 2017 r. poz. 2175 ) 2.Wyjaśnienia Krajowych Standardów Rachunkowości w Nr 11 „Środki trwałe„ 3.Zasady gospodarowanie majątkiem w systemie kontroli zarządczej.
5.Aktywa trwałe jakie powinny być ewidencjonowane na kontach zespołu 0. wg rozporządzenia Ministra Finansów.
6.Tworzenie zbiorczo obiektów inwentarzowych zespolonych z zastosowaniem kryterium tego samego miejsca użytkowania.
7.Ewidencja środków trwałych:,
b) zasady ewidencji środków trwałych w księgach rachunkowych,
8.Różnice między ulepszeniem a remontem w środkach trwałych (praktyczne porady) 9.Ewidencja, finansowanie i rozliczanie środków trwałych w budowie (inwestycje).
a) zasady finansowania i rozliczania środków trwałych w budowie (inwestycje),
b) obieg dokumentów i odpowiedzialność w procesie inwestycyjnym – protokoły OT, PT, MT, LT. 10.Wartości niematerialne i prawne (ewidencja, amortyzowanie i umarzanie):
a) pojęcie wartości niematerialnych i prawnych. oraz zasady amortyzacji i umarzania,
b) licencje na użytkowanie programów komputerowych (jakie paragrafy należy stosować?)
11. Pozostałe środki trwałe (szczegółowa ewidencja ilościowo – wartościowa):
a) ewidencja i umarzanie pozostałych środków trwałych,
b) ewidencja ilościowa środków trwałych a wykorzystanie zasady istotności,
c) zakres informacji ujmowanych w indywidualnych kartotekach wyposażenia,
d) dopuszczalne uproszczenia w prowadzeniu ewidencji składników majątku trwałego o niskiej wartości początkowej.
12.Zasady likwidacji majątku (jakie dokumenty i kto podejmuje decyzje.
13.Kto ponosi odpowiedzialność za aktywa trwałe w jsfp?
IV. ZASADY PRAWIDŁOWEJ INWENTARYZACJI W JSFP ZE SZCZEGÓLNYM ZWRÓCENIEM UWAGI NA NIEPRAWIDŁOWOŚCI WYKAZYWANE PRZEZ SŁUŻBY KONTROLNE.:
1. Funkcje i cele inwentaryzacji, inwentaryzacja jako element rachunkowości jednostki
2. Organizacja inwentaryzacji ,przebieg i jej udokumentowanie.
3. Wewnętrzne regulacje w zakresie inwentaryzacji - istotne elementy instrukcji inwentaryzacyjnej
4. Metody( rodzaje, sposoby)przeprowadzania inwentaryzacji wg uor
5.Terminy i częstotliwość inwentaryzacji.
6.Inwentaryzacja środków trwałych w świetle Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 ,,Środki trwałe,,
7. Inwentaryzacja drogą spisu z natury:
a) prace organizacyjne przed spisem ( na co należy zwrócić szczególną uwagę )
b) zespoły spisowe – zadania i odpowiedzialność,,
c) końcowe rozliczenie spisu z natury.
8.Zasady inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald. (niezbędna dokumentacja)
9. Jakie składniki podlegają inwentaryzacji w drodze weryfikacji ?
10.Prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji, ustalenie ewentualnych różnic. I opracowanie prawidłowej dokumentacji poinwentaryzacyjnej
11.Wyniki kontroli przeprowadzanych przez RIO w zakresie inwentaryzacji.
12. Rola i odpowiedzialność za inwentaryzację kierownika jednostki oraz głównego księgowego (skarbnika) oraz pozostałych pracowników.
V. ZASADY PRAWIDŁOWEGO ZAMYKANIA KSIĄG RACHUNKOWYCH I SPORZĄDZANIA BILANSU ZAMKNIĘCIA
1.Niezbędne czynności przygotowawcze związane z zamknięciem roku budżetowego
2. Przeksięgowania roczne i prawidłowe ustalenie wyniku finansowego
3. Sporządzenie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych, które stanowią podstawę prawidłowego sporządza rocznego sprawozdania finansowego
4. Praktyczne omówienie zasad prezentowania danych w poszczególnych pozycjach Bilansu Zamknięcia oraz w załącznikach
a) w zestawieniu zmian w funduszu jednostki
b) w rachunku strat i zysków
c) w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do BZ ( nowy załącznik nr 12 sporządzany po raz pierwszy w 2019 r za 2018 rok ze szczegółowym omówieniem poszczególnych rubryk)
VI. DYSKUSJA WOLNE WNIOSKI I WYJAŚNIENIA
Na zakończenie kursu przeprowadzony zostanie egzamin pisemny.
Po zdaniu egzaminu uczestnik otrzyma zaświadczenie na druku Ministerstwa Edukacji Narodowej (na podstawie wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Nr 813K. Niepublicznych Nr 813K.)
- jednej osoby - 1200 zł brutto/netto
- dwóch osób z jednej firmy - 1150 zł/os brutto/netto
Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych.
Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 9.00 – 15.00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 10 dni przed szkoleniem. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu kursu
w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych
Katarzyna Jurek
tel. 22/ 46-49-718,
fax 22/ 46-49-752
e-mail: katarzyna.jurek@irip.pl
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać najpóźniej 10 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu po otrzymaniu potwierdzenia na wskazane konto Instytutu. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę kursu oraz nazwiska uczestników. Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę kursu, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.
Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 10 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100% ceny.