Roczna sprawozdawczość budżetowa i finansowa – zasady sporządzania nowego załącznika nr 12 „informacja dodatkowa” za rok 2018
Termin: 18.01.2019 r. / Miejsce: Wrocław
Termin: 25.01.2019 r. / Miejsce: Warszawa
Na szkoleniu omówione zostaną:
- zasady wyceny aktywów i pasywów na dzień bilansowy,
- typowe nieprawidłowości występujące w praktyce w zakresie prezentacji danych sprawozdawczych,
- zasady wykazywania danych na przełomie roku 2018/2019.
- Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej i zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w Polsce na moment powstanie i na dzień bilansowy.
- Typowe nieprawidłowości polityk rachunkowości roku 2018 - przykłady i omówienie zaszłości z przeszłości oraz różnic pomiędzy „starym” a obowiązującym planem kont.
- Weryfikacja księgowań roku 2018 - księgowość jednostek uznawanych i nie uznawanych za samodzielnych podatników VAT, objętych i nie objętych centralizacją rozliczeń VAT, stosujących i nie stosujących mechanizm podzielonej płatności i odwrotne obciążenie VAT.
- Zasady prezentacji aktywów pieniężnych (dochodów i wydatków) w poszczególnych rodzajach sprawozdań za rok 2018 – VAT a typowe nieprawidłowości w zakresie wykazywania dochodów budżetowych w kwotach netto i wydatków budżetowych bez podlegającego odliczeniu podatku VAT po refundacji VAT naliczony podlegający odliczeniu z konta dochodów na konto wydatków.
- Zasady prezentacji należności i zobowiązań oraz zaangażowania w poszczególnych rodzajach sprawozdań za rok 2018 - pojęcie wartości nominalnej należności i zobowiązania, zaangażowanie czyli zobowiązania na moment początkowego ich ujęcia, należności
i zobowiązania na dzień bilansowy. - Zasady prezentacji przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych i rezerw
w poszczególnych rodzajach sprawozdań za rok 2018 - zasady rozliczania przychodów przyszłych okresów i rezerw na koncie 840 oraz rozliczeń międzyokresowych czynnych
i biernych kosztów na koncie 640, pozabilansowe zobowiązania warunkowe. - Zasady prezentacji aktywów trwałych i aktywów obrotowych w poszczególnych rodzajach sprawozdań za rok 2018 – typowe nieprawidłowości w zakresie inwestycji i środków trwałych w budowie oraz braku amortyzacji środków trwałych o wartości do 10 tys. zł w rachunku zysków i strat i w informacji dodatkowej.
- Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań typu „RB” w zakresie: budżetów jednostek samorządu terytorialnego, budżetu państwa budżetu, środków europejskich za rok 2018.
- Zasady sporządzania rocznych sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych dla celów statystycznych w zakresie operacji finansowych za rok 2018: RB-N, RB-Z, RB-ZN.
- Przygotowanie do sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego za rok 2018 przez państwową jednostkę nadrzędną – definicja jednostki nadrzędnej oraz omówienie obowiązku dot. eliminowania wzajemnych rozliczeń, w tym u dysponenta środków budżetu państwa II
i III stopnia. - Przygotowanie do sporządzenia sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego za rok 2018 – bilans z wykonania budżetu JST oraz omówienie obowiązku dot. eliminowania wzajemnych rozliczeń.
- Analiza zgodności danych pomiędzy poszczególnymi rodzajami sprawozdań typu „RB”
a sprawozdaniem finansowym za rok 2018 - problem odmiennych instrukcji, zasad
i interpretacji dotyczących jednostek państwowych i samorządowych. - Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami bilansu jednostki i zakładu budżetowego za rok 2018.
- Powiązanie kont księgowych i paragrafów klasyfikacji budżetowej z poszczególnymi pozycjami rachunku zysków i strat za rok 2018.
- Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami zestawienia zmian funduszu jednostki i zakładu budżetowego za rok 2018.
- Powiązanie kont księgowych i innych informacji z poszczególnymi pozycjami informacji dodatkowej za rok 2018 – szczegółowe omówienie wprowadzenia do załącznika nr 12 oraz zakres informacji jakie wykazuje się w informacji dodatkowej w pozycjach od 1.1 do 3 wraz
z wzorami tabel i zestawień, a także pełnym zakresem merytorycznym w podziale na zadania własne i zlecone. - Odpowiedzi na pytania.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 490zł netto +23% VAT,
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 450 zł/os netto +23% VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwow szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 10:00 – 15:00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Aleksandra Szmater
tel. (22) 46-49-718;
fax (22) 46-49-752
e-mail: aleksandra.szmater@irip.pl
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.