Kompendium wiedzy z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej i audytu wewnętrznego w procesie i czynnościach kontroli

TERMINY SESJI:

SESJA I   4.10.2019 r.
SESJA II  10.10.2019 r.
SESJA III  22.10.2019 r.

MIEJSCE: Warszawa

PROGRAM SZKOLENI

DZIEŃ I

  1. Finanse publiczne i ich rola w funkcjonowaniu państwa i samorządu terytorialnego w roku 2019.
  2. Budżet państwa, budżet środków europejskich a budżet jednostki samorządu terytorialnego –podobieństwa i różnice w poszczególnych rodzajach budżetów.
  3. Podstawowe definicje i zasady obowiązujące w finansach publicznych – konwencja pomiarowa oraz zasada „brutto” i zasada „netto” powiązania jednostki z budżetem.
  4. Istota i cel rachunkowości a problem definicji obowiązujących w finansach publicznych i odmiennego znaczenia niektórych pojęć obowiązujących w rachunkowości - praktyczne znaczenie inwestycji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych a odmienna definicja inwestycji w rozumieniu ustawy o rachunkowości, wydatki bieżące a wydatki majątkowe i zasady ich ustalania.
  5. Księgi rachunkowe i konta księgowe oraz zasady ich funkcjonowania, dzielenie i łączenie kont księgowych, dowody i zapisy księgowe na kontach księgowych planów kont - klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie na kontach księgowych.
  6. Pojęcie polityki rachunkowości na rok 2019 w świetle przepisów normujących zasady prowadzenia rachunkowości budżetowej.
  7. Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej obowiązujące w roku 2019. - zasada rzetelnego i jasnego obrazu, zasada wyższości treści nad formą, zasada memoriału, zasada współmierności, zasada indywidualnej wyceny, zasada istotności, zasada ciągłości, zasada kontynuacji działalności, zasada ostrożnej wyceny oraz zasada kasowa.
  8. Zasady podziału ksiąg rachunkowych na księgi organu finansowego (budżetowego), księgi organu podatkowego i księgi jednostki oraz ich związek z planowaniem i wykonywaniem budżetu w roku 2019.
  9. Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej oraz powiązanie i rozliczenie z budżetem dochodów i wydatków budżetowych realizowanych przez jednostki wykonujące budżet.
  10. Zasady ewidencji dochodów i wydatków budżetowych – wzory księgowań w jednostce, w tym w zakresie zadań własnych i zleconych.
  11. Zasady ewidencji należności i zobowiązań budżetowych oraz zaangażowania – wzory księgowań w jednostce.
  12. Zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów– wzory księgowań w jednostce.
  13. Problem szczególny – zasady ewidencji podatku VAT w jednostce, w tym w ramach centralizacji rozliczeń w VAT oraz w zakresie mechanizmu podzielonej płatności i odwrotnego obciążenia VAT.
  14. Zasady ewidencji aktywów obrotowych oraz aktywów trwałych w jednostce – klasyfikowanie środków trwałych, zwiększenie do 10 tys. wartości jednorazowo amortyzowanych środków trwałych, zakres zastosowania paragrafu 605 i 606 oraz paragrafu 421.
  15. Zasady ewidencji wyniku finansowego i jego ustalenie w jednostce wykonującej budżet i plan finansowy a zasady ustalania wyniku wykonania budżetu za rok 2019.
  16. Sprawozdawczość budżetowa w zakresie budżetu państwa, budżetu środków europejskich, budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sprawozdawczość jednostek pozabudżetowych – zasady sporządzania sprawozdań typu „RB”, w tym sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych.
  17. Sprawozdawczość finansowa i nowe zasady sporządzania sprawozdań finansowych za rok 2018 - specyfika nowej informacji dodatkowej i jej związek z danymi wykazywanymi w pozostałych sprawozdaniach.
  18. Analiza danych budżetowych prezentowanych w sprawozdawczości budżetowej i finansowej – przykłady typowych nieprawidłowości występujących w praktyce.
  19. Audyt i kontrola środków krajowych i środków unijnych a system rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej obowiązujący w roku 2019.
  20. Odpowiedzi na pytania.

DZIEŃ II

  1. Funkcje finansów publicznych, system planowania i realizacji planu finansowego, zakres działalności jednostki organizacyjnej na tle prawnych podstaw funkcjonowania sektora finansów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem: ustawy o finansach publicznych, ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustaw szczególnych związanych z podstawami realizacji zadań publicznych. Tryby realizacji zadań publicznych na tle normatywnych postanowień aktów wewnętrznych (statut, regulamin organizacyjny) określających zasady działania jednostki.
  2. Zasady finansów publicznych na tle prawnych podstaw określających sposób realizacji zadania przez kierownika oraz pracownika jednostki, system finansowy obowiązujący jednostki sektora finansów publicznych, w tym:
  • pojęcie sektora finansów publicznych, formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych,
  • zasady gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych,
  • podstawy ustalania należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny, zakres czynności zmierzających do wykonania zobowiązania (wierzytelności),
  • środki publiczne w aspekcie zasad ich ujmowania w planach finansowych, odpowiedzialność za legalną, terminową, skuteczną i efektywną realizację celów   i zadań,
  • podstawy procesu opracowania umowy, zróżnicowanie przedmiotowe zobowiązań zawieranych w obszarze wykonywania zadań publicznych,  kategorie istotnych postanowień umownych, zabezpieczenia należytego wykonania umów i kryteria ich kontroli,
  • zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne, prawne podstawy dokonywania wydatków, klasyfikacja wydatków i ich rodzajowe wyodrębnienie, tryby realizacji wydatków, kontrola wstępna procesu dokonywania wydatku,
  • formalne i rachunkowe kryteria kontroli planowania i wykonywania wydatków publicznych,
  • kontrola zarządcza w jednostce sektora finansów publicznych jako podstawowe narzędzie identyfikacji obszarów zagrożeń w zakresie gromadzenia i wydatkowania środków publicznych.
  1. Dotacje jako szczególna forma wydatków publicznych - podstawowe prawa i obowiązki podmiotu zlecającego realizację zadań publicznych oraz beneficjenta otrzymującego wsparcie finansowe ze środków publicznych na tle reguł finansów publicznych, w tym:
  • podstawy identyfikacji obowiązków podmiotu zlecającego realizację zadań publicznych oraz beneficjenta otrzymującego wsparcie finansowe ze środków publicznych,
  • dotujący oraz beneficjent dotacji na tle sfery kontroli i oceny realizacji zadania; kryteria kontroli wykorzystania dotacji z uwzględnieniem problematyki podstaw merytorycznej weryfikacji sprawozdań składanych przez podmioty otrzymujące dotacje,
  • przesłanki zwrotu dotacji na tle stwierdzenia: niewykorzystania dotacji, wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem bądź pobrania dotacji nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
  1. postępowanie w sprawie zwrotu dotacji; podstawy udzielania ulg w spłacie należności z tytułu dotacji.
  2. Podstawowe problemy praktyczne związane z gospodarką finansową na tle ustaleń państwowych organów kontrolnych – źródła i przyczyny stwierdzanych nieprawidłowości, skutki naruszeń przepisów prawa, praktyczna identyfikacja typowych obszarów zagrożeń mogących skutkować odpowiedzialnością kierownika oraz pracowników jednostki.
  3. Finanse publiczne w świetle zasady działania organów władzy publicznej „na podstawie i w granicach prawa”. Rodzaje i podstawy różnicowania odpowiedzialności (pracownicza, dyscyplinarna, karna, karno-skarbowa) za naruszenie ustawowo określonych zasad gromadzenia i dysponowania środkami publicznymi.
  4. Zakres podmiotowy odpowiedzialności:
  • kierownika jednostki (art. 53 ustawy o finansach publicznych),
  • pracownika jednostki, ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotu skutecznego powierzenia obowiązków,
  • głównego księgowego jako pracownika szczególnego rodzaju.
  1. Charakterystyka czynów naruszających dyscyplinę finansów publicznych. Identyfikacja zakresu podmiotowego (kto odpowiada?) oraz opis znamion czynów zabronionych (za jakie działanie/zaniechanie odpowiada?), w tym w szczególności odnoszonych do art. 5 (należności jednostki), art. 11 (dokonanie wydatku bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia), art. 15 (zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych), art. 16 (kary, odsetki i grzywny), art. 17 (zamówienia publiczne), art. 18 (sprawozdawczość, inwentaryzacja).
  2. Prawne uwarunkowania odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związane  z  wydatkowaniem środków publicznych w formie dotacji. Przykłady naruszenia dyscypliny finansów publicznych w świetle problematyki obowiązków podmiotu dysponującego środkami publicznymi oraz beneficjenta.
  3. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych na tle znamion czynów naruszających dyscyplinę finansów publicznych.
  4. Szczególne uwarunkowania wyłączenia oraz niedochodzenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (z przykładami), w tym art. 26 (tzw. kwota bagatelna) oraz art. 28 (znikomy stopień szkodliwości czynu dla finansów publicznych).
  5. Praktyczna identyfikacja typowych obszarów zagrożeń mogących skutkować odpowiedzialnością – dokonana na tle orzecznictwa sądowego oraz organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Przykłady naruszeń przepisów prawa związanych z orzeczonymi podstawami wymiaru kary wobec pracowników jednostki. Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz ich wymiar.
  6.  Dyskusja. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

DZIEŃ III

  1. 1.Kontrola zarządcza w praktyce
  2. Podstawy prawne, a standardy – co trzeba, a co można?
  3. Standardy kontroli zarządczej w praktyce:
  • środowisko wewnętrzne
  • system wyznaczania celów i zarządzanie ryzykiem,
  • mechanizmy kontroli
  • Informacja i komunikacja,
  • monitorowanie i ocena

c ) Kontrola zarządcza jako element nowoczesnego zarządzania:

  • norma ISO 37001 System Antykorupcyjny w kontekście kontroli zarządczej,
  • model przeciwdziałania nadużyciom COSO & ACFE

2. Kontrola zarządcza jako element systemu kontroli projektów UE:

  1. kryteria desygnacji, a kontrola zarządcza,
  2. system zarządzania i kontroli, a kontrola zarządcza,
  3. zobowiązania beneficjentów, a kontrola zarządcza,
  4. nadużycia finansowe, a kontrola zarządcza
  5. Wyniki kontroli NIK,
  6. Wyniki Kontroli KE i ETO.

3. Zarządzanie ryzykiem - wprowadzenie

  1. Ryzyko - czym jest, a czym nie jest?
  2. Zarządzanie ryzykiem jako obligatoryjny element kontroli zarządczej
  3. Wytyczne KE w zakresie zarządzania ryzykiem nadużyć

4. Zarządzanie ryzykiem w praktyce

  1.  Jak identyfikować ryzyka?
  2. Jak przeprowadzić analizę ryzyka?
  3. Jak określać reakcję na ryzyko
  4. Jak stosować mechanizmy kontrolne?
  5. Kluczowe wskaźniki ryzyka (KRI),
  6. Raportowanie ryzyk.

5. Audyt wewnętrzny jako element systemu zarządzani i kontroli

  1. Audyt, a kontrola i ewaluacja - analiza porównawcza,
  2. Wymogi formalne funkcjonowania audytu wewnętrznego,
  3. Zasady realizacji audytu - krok po kroku.

6. Audyt efektywnościowy

  1. Zmiany w podejściu do kontroli - doświadczenia ETO i NIK,
  2. Audyt efektywnościowy i kontrola wykonania zadań w praktyce,
  3. Audyt efektywnościowy - krok po kroku,
  4. Audyt efektywnościowy, a wydatkowanie środków publicznych, w tym UE.

WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 1.430,00 zł netto +23% VAT

Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.

Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 9:00 – 16:00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.

Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Patrycja Zapadka
tel. (22) 46-49-719;
fax (22) 46-49-752
e-mail: patrycja.zapadka@irip.pl

Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty

Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.

Karta zgłoszenia na szkolenie (do pobrania)

Oświadczenie VAT (do pobrania)