Radny w systemie prawa publicznego - podstawy działania rady, zakres zadań, finanse publiczne
- współpraca sektora samorządowego i pozarządowego w kształtowaniu warunków świadczenia usług publicznych
- prawa i obowiązki radnego jako przedstawiciela społeczności lokalnej
- szczególne zagadnienia związane z podstawami ustalania wydatków budżetowych
Termin: 22.01.2019 r. / Miejsce: Warszawa
Celem szkolenia jest omówienie:
- Zakresu działań i zadań gminy z uwzględnieniem praw i obowiązków radnego
- Zakresu działania Rady na tle podziału kompetencji pomiędzy organem stanowiącym i wykonawczym
- Właściwości rady jako organu kontrolnego
- Gospodarki finansowej gminy
- Szczególnych zagadnień związanych z podstawami ustalania wydatków budżetowych
- Dotacji jako szczególnej formy wydatku budżetowego
- Zagadnienia wprowadzające.
- Zakres działania i zadania gminy.
- Podział zadań na obowiązkowe i fakultatywne oraz zadania własne oraz zlecone.
- Charakterystyka źródeł finansowania zadań wykonywanych przez gminę.
- Ustawa lub akt prawa miejscowego jako podstawa dokonania wydatku
z budżetu gminy.
- Finanse publiczne w świetle zasady działania organów władzy publicznej „na podstawie i w granicach prawa” - podstawy planowania wydatków publicznych oraz sposoby realizacji zadań przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jednostki organizacyjne gminy – podstawy prawne powołania wraz z ich umiejscowieniem w systemie finansów publicznych.
- Współpraca sektora samorządowego i pozarządowego w kształtowaniu warunków świadczenia usług publicznych.
- Władze gminy – ustrojowy podział kompetencji pomiędzy organem stanowiącym
i wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego.
- Zakres działania i zadania gminy.
- Rada gminy – podstawy prawne działania z uwzględnieniem praw i obowiązków radnego.
- Zwołanie i prowadzenie sesji rady gminy
- wymogi formalne (quorum, problematyka porządku obrad i zmiany porządku obrad),
- rodzaje głosowań – tajne, jawne, jawne imienne (pojęcie ustawowego składu rady, większość, zwykła bezwzględna, kwalifikowana).
- Prawne podstawy przygotowania uchwał (inicjatywa uchwałodawcza, opiniowanie, uzgadnianie, praca w komisjach, wniesienie do porządku obrad)
- Zakres działania Rady tle podziału kompetencji pomiędzy organem stanowiącym
i wykonawczym. - Właściwość rady jako organu kontrolnego – zakres przedmiotowy i podmiotowy kontroli, z szczególnym uwzględnieniem zakresu obowiązków Komisji rewizyjnej .
- Instrumenty oceny wykonania budżetu gminy przez radnego - praktyczne uwagi na tle podstaw analizy sprawozdawczości budżetowej oraz dokumentacji związanej
z wykonaniem budżetu. - Absolutorium na tle źródeł i przyczyn typowych nieprawidłowości stwierdzanych przez organy nadzoru.
- Prawa i obowiązki radnego jako przedstawiciela społeczności lokalnej (m. in. interpelacje, wnioski, inicjatywa uchwałodawcza, prawo zabrania głosu na sesji, praca w radzie i komisjach rady).
- Postępowania skargowe i wnioskowe przed radą.
- Zwołanie i prowadzenie sesji rady gminy
- Radny w systemie prawa publicznego.
- Znaczenie legitymacji mandatu radnego, ochrona stosunku pracy, ochrona prawna związana z pełnieniem obowiązków.
- Zakazy prowadzenia działalności gospodarczej przez radnych, w tym:
- prowadzenie działalności gospodarczej na własny rachunek z wykorzystaniem mienia gminy;
- zarządzanie, bycie przedstawicielem lub pełnomocnikiem w prowadzeniu działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy;
- zasiadanie we władzach zarządzających i kontrolnych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i spółkach prawa; handlowego
- posiadanie udziałów i akcji.
- Zakazy łączenia mandatów.
- Zakazy podejmowania i świadczenia pracy przez radnych.
- Oświadczenia majątkowe radnych.
- Sankcje grożące radnemu za naruszenie przepisów ustawowych.
- Nadzór i kontrola nad działalnością gminy.
- Nadzór nad działalnością rady sprawowany przez wojewodę i regionalne izby obrachunkowe.
- Środki nadzorcze – rozstrzygnięcie, sygnalizacja i zarządzenie zastępcze.
- Możliwość zaskarżania uchwał przez radnych, a sygnalizacja do organu nadzoru.
- System kontroli nad funkcjonowaniem sektora finansów publicznych,
z uwzględnieniem w szczególności podstaw i trybu działania regionalnych izb obrachunkowych (RIO) oraz Najwyższej Izby Kontroli (NIK).
- Gospodarka finansowa gminy.
- Zasady ogólne finansów publicznych, znaczenie uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego w świetle wymogów ustawy o finansach publicznych oraz ustaw szczególnych określających prawne granice wydatków z budżetu.
- Budżetowe podstawy, w tym:
- podstawowe definicje budżetowe – dochody, wydatki, , przychody, rozchody, deficyt i nadwyżka,
- rola i znaczenie zasad budżetowych w procesie opracowania i uchwalania budżetu oraz podejmowania uchwał okołobudżetowych,
- określenie dopuszczalnego zakresu kształtowania treści uchwały budżetowej (struktura modelu uchwały),
- reguły ograniczające samodzielność jednostki samorządu terytorialnego
w zakresie planowania budżetowego; - instrumenty zarządzania finansami jednostki samorządu terytorialnego i ich wpływ na tytuły dłużne (wielkość długu),
- zasady gospodarki finansowej w toku wykonywania budżetu jednostki.
- Procedura uchwalania i dokonywania zmian uchwały budżetowej gminy w świetle wymogów ustawy o finansach publicznych. Rola i znaczenie komisji rady w procesie uchwalania budżetu, ze szczególnym uwzględnieniem podstaw działania komisji właściwej ds. budżetu.
- Rozgraniczenie (kompetencyjna linia podziału) zakresu działania organu wykonawczego oraz organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego
w procedurze budżetowej, w tym:- przygotowanie i uchwalenie uchwały budżetowej w świetle kompetencji rady w procesie uchwalania budżetu (i jego zmian),
- autopoprawki oraz zmiany projektu uchwał budżetowej w procesie uchwalania budżetu,
- obligatoryjne i fakultatywne zapisy uchwały budżetowej.
- Wieloletnia prognoza finansowa (WPF) i jej znaczenie w procesie uchwalania budżetu oraz kształtowania podstaw gospodarki finansowej w płaszczyźnie długookresowej.
- Rola i znaczenie regionalnych izb obrachunkowych w procesie uchwalania budżetu:
- opinie składów orzekających RIO w sprawie projektów uchwał budżetowych, rozstrzygnięcia nadzorcze RIO w sprawach uchwał budżetowych.
- Szczególne zagadnienia związane z podstawami ustalania wydatków budżetowych:
- fundusz sołecki, udzielanie pomocy finansowej, zasady finansowania działalności pożytku publicznego, sportu oraz innych obszarów zadań publicznych.
- Prezentacja typowych obszarów zagrożeń i nieprawidłowości w zakresie spraw finansowych związanych z zagadnieniami budżetowymi ustalona na podstawie wyroków sądów administracyjnych.
- Szczegółowe zasady określające poziom długu jednostki samorządu terytorialnego
i ich wpływ na założenia uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. - Dotacje jako szczególna forma wydatku budżetowego.
- Wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego - organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego jako podmiot odpowiedzialny za wykonanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
- Finanse publiczne w aspekcie czynów zabronionych–podstawy odpowiedzialności.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 490 zł netto +23% VAT,
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 450 zł/os netto +23% VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 10:00 – 15:00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Aleksandra Szmater
tel. (22) 46-49-718;
fax (22) 46-49-752
e-mail: aleksandra.szmater@irip.pl
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.