Środki trwałe oraz WNiP w unijnych projektach inwestycyjnych - dla instytucji wypłacających dotacje

Termin: 20.02.2020 r. / Miejsce: Katowice

           26.03.2020 r. / Miejsce: Warszawa

CEL SZKOLENIA

Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom kompleksowej wiedzy z zakresu dysponowania środkami trwałymi przy realizacji unijnych projektów inwestycyjnych a w szczególności przygotowanie ich do rozliczania tychże środków. Szczególna uwaga poświęcona zostanie zatem zagadnieniom regulowanym przez ustawę VAT, opodatkowanie dotacji czy też kontroli kwalifikowalności  VAT z uwzględnieniem najnowszego orzecznictwa TSUE

GRUPA DOCELOWA

Szkolenie adresowane jest do skarbników, księgowych oraz pracowników służb finansowych jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych) oraz samorządowych instytucji kultury i samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej a także księgowych oraz pracowników służb finansowych administracji rządowej i podległych jej jednostek.

PLAN SZKOLENIA

I. Zakres opodatkowania 

  1. Działalność nie objęta ustawą o VAT
  2. Działalność objęta ustawą o VAT

         – czynności opodatkowane

         – czynności zwolnione

II. Opodatkowanie podatkiem VAT dotacji – dotacja będąca dopłatą do ceny sprzedaży towarów i usług

III. Odliczenie i zwrot podatku naliczonego

  1. Zasady ogólne (przesłanki do odliczenia VAT, zasada natychmiastowości odliczenia)
  2. Prewspółczynnik
  3. Współczynnik

IV. Najnowsze orzecznictwo TSUE (w tym złożone zapytania prejudycjalne)

  1. Wpływ na kwalifikowalność VAT w bieżącej perspektywie finansowania
  2. Wpływ na kwalifikowalność VAT w poprzedniej perspektywie finansowania (ewentualna konieczność korekty w okresie trwałości)

V. Kontrola kwalifikowalności podatku VAT (etapy i narzędzia)

  1. Etap weryfikacji formalnej wniosku o dofinansowanie

a) oświadczenie Wnioskodawcy

        – status podatkowy

        – okoliczności braku możliwości korzystania z prawa do odliczenia podatku VAT

b) kontrola oświadczenia pod kątem statusu podatkowego – zwolnienie podmiotowe

  1. Etap weryfikacji merytorycznej wniosku o dofinansowanie

a) pogłębiona analiza charakteru projektu pod kątem możliwości wystąpienia czynności opodatkowanych (case study)

b) analiza pod kątem podmiotów uczestniczących w projekcie (partnerzy, jednostki organizacyjne, ostateczni użytkownicy itp.)

c) ankieta Wnioskodawcy

d) lista sprawdzająca – przykłady

  1. Etap realizacji projektu

a) monitorowanie zmian przepisów lub linii orzecznictwa (w tym wyroki TSUE)

b) monitorowanie zmian wprowadzanych do projektu (case study)

c) monitorowanie statusu podatkowego Wnioskodawcy

d) lista sprawdzająca do kontroli wniosku o płatność – przykłady

e) kontrola projektu na miejscu

     – ewidencja księgowa (przychody, koszty, VAT należny, VAT naliczony, rozrachunki z urzędem skarbowym, rozrachunki z kontrahentami itp.)

     – ewidencja podatkowa (rejestry zakupu i sprzedaży VAT)

     – Jednolity Plik Kontrolny

     – deklaracje VAT

     – protokoły kontroli podatkowych

     – lista sprawdzająca do kontroli na miejscu – przykłady

WARUNKI UCZESTNICTWA

Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 490zł netto +23% VAT,
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 450 zł/os netto +23% VAT

Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwow szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.

Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 9:00 – 15:00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.

Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:

Monika Melon
tel. 22/ 46-49-719
kom. 508-083-523
monika.melon@irip.pl

 

Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty

Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.

Karta zgłoszenia na szkolenie (do pobrania)

Oświadczenie VAT (do pobrania)