Inwentaryzacja i jej rozliczenie w jednostkach sektora finansów publicznych
- funkcje i cele,
- metody i plany,
- rozliczenie inwentaryzacji.
Termin: 20 stycznia 2025r. - online
Czas trwania: 09:00 - 15:00
CEL SZKOLENIA:
Szkolenie skierowane jest do pracowników odpowiedzialnych za inwentaryzację w jednostkach sektora finansów publicznych. Podczas szkolenia omówione zostaną praktyczne przykłady przygotowania, przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji. Uczestnicy zostaną zapoznani z całym procesem, który występuje podczas realizacji inwentaryzacji, począwszy od planowania i stosownej dokumentacji, aż po przeprowadzenie końcowego rozliczenia.
GRUPA DOCELOWA:
Szkolenie adresowane do kierowników jednostek, skarbników, głównych księgowych oraz pozostałych pracowników merytorycznych za inwentaryzację w jednostce.
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Funkcje i cele inwentaryzacji, inwentaryzacja jako element rachunkowości jednostki:
− cel inwentaryzacji i podstawa prawna jej przeprowadzenia − inwentaryzacja w świetle ustawy
o rachunkowości,
− terminy przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów,
− dokumentacja związana z przebiegiem inwentaryzacji,
− udział firmy audytorskiej w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych.
2. Metody (rodzaje, sposoby) przeprowadzania inwentaryzacji według ustawy o rachunkowości.
3. Plany (harmonogramy) i inne dokumenty organizacyjne.
4. Podział kompetencji i pomiędzy osoby uczestniczące w inwentaryzacji – zadania kierownika jednostki
i pozostałych pracowników.
5. Spis z natury, w tym: procedury rozpoczęcia, ustalenie ilości składników, ruch składników w czasie spisów,
sporządzanie arkuszy spisowych, wycena składników ujętych w arkuszu spisu z natury, zakończenie
i kontrola spisów.
6. Inwentaryzacja w drodze weryfikacji m.in.:
− wartości niematerialnych i prawnych,
− gruntów i środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony,
− środków trwałych w budowie,
− należności spornych i wątpliwych,
− rozrachunków publicznoprawnych itp.
7. Sposoby wykonywania czynności inwentaryzacyjnych:
− metoda tradycyjna (fizyczne liczenie majątku),
− metoda z wykorzystaniem elektronicznych urządzeń (kody kreskowe, czytniki kodów kreskowych, system
RFID),
− inne metody liczenia,
− specyfika inwentaryzacji środków trwałych.
8. Rozliczenie inwentaryzacji, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych:
− ujęcie różnic inwentaryzacyjnych w księgach jednostek,
− opracowanie prawidłowej dokumentacji poinwentaryzacyjnej.
9. Ustalanie wartości początkowej oraz ujęcie środka trwałego ujawnionego podczas inwentaryzacji.
10. Przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji.
11. Rola i odpowiedzialność za inwentaryzację kierownika jednostki, głównego księgowego (skarbnika) oraz
pozostałych pracowników.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt
- jedna osoba: 490 zł netto + 23% VAT
- dwie osoby: 450 zł netto/os. + 23% VAT
Cena obejmuje: koszt uczestnictwa online (MS Teams), materiałów szkoleniowych oraz certyfikatu poświadczającego udział w szkolenia w wersji elektronicznej (PDF). Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania, w przypadku gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł go przeprowadzić.
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić : temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników. Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.
Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % ceny.
Osoba do kontaktu:
Robert Witkiewicz
robert.witkiewicz@irip.pl
tel. 22 464 97 18