Podatek u źródła w 2025 roku - aktualne zmiany, problemy i orzecznictwo oraz analiza umów o unikaniu podwójnego opodatkowania

Termin: 30.06.2025 r. / Miejsce: MS Teams
 

CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest kompleksowe zapoznanie uczestników z aktualnymi przepisami, interpretacjami oraz praktycznymi problemami związanymi z rozliczaniem podatku u źródła (WHT) w transakcjach z nierezydentami. Uczestnicy zdobędą wiedzę nie tylko w zakresie obowiązujących przepisów prawa krajowego, ale także ich stosowania w kontekście międzynarodowym, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz dyrektyw unijnych.

GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowane jest do dyrektorów finansowych i ekonomicznych odpowiedzialnych za prawidłowe rozliczanie zobowiązań podatkowych, głównych księgowych, księgowych, specjalistów do spraw podatkowych oraz przedstawicieli biur rachunkowych oraz innych osób zainteresowanych. 

PROGRAM

1. Certyfikat rezydencji – oryginał czy kopia po zmianach:

• przypadki gdy dopuszczona jest kopia certyfikatu rezydencji;

• kwota limitu 10 tys wyliczana rocznie;

• nie wszystkie usługi objęte możliwością stosowania kopii

• wyroki sądu i wyjaśnienia MF a zmiana przepisów;

• certyfikat rezydencji przesłany mailowo;

• konieczność tłumaczenia certyfikatu rezydencji;

• otrzymanie certyfikatu rezydencji po dokonaniu zapłaty należności czy przed?

2. Aktualne problemy dotyczące rozliczania podatku u źródła:

• pojęcie beneficjenta rzeczywistego;

• oświadczenie w zakresie funkcjonowania beneficjenta rzeczywistego;

• szkolenie czy jest usługą doradczą?

• odsetki a podatek u źródła: odsetki od pożyczki a odsetki za opóźnienie w zapłacie;

• korzystanie z programu komputerowego – najnowsze orzecznictwo;

• domena, serwer czy podlegają pod opodatkowanie podatkiem u źródła?

• najem urządzeń i samochodów od podmiotu zagranicznego – zasady rozliczeń;

• zakupy przez internet – co kupujemy (usługę czy towar?)? Czy zapłata podlega „podatkowi u źródła”;

• zapłata kwoty brutto nierezydentowi a rozliczenie podatku u źródła;

• pojęcie należności licencyjnej – problemy praktyczne;

• zasady pobierania i odprowadzania podatku u źródła.

3. Opodatkowania odsetek i wynagrodzeń z umów ubezpieczeń na życie wypłacanych na rzecz osób fizycznych:

• pojęcie podmiotu wypłacającego (każdy podmiot gospodarczy), faktycznego i pośredniego odbiorcy odsetek – kogo dotyczą nowe zasady?

• pojęcie odsetek i umów ubezpieczeniowych;

• zasady pobierania podatku u źródła;

• nowe obowiązki ciążące na podmiocie wypłacającym należności, w tym w zakresie ustalania danych osoby otrzymującej świadczenia jako faktycznego odbiorcy tych należności

• przepisy przejściowe dotyczące rozliczania należności z tytułu odsetek i umów ubezpieczeniowych.

4. Formularze  i zeznania związane z rozliczaniem wypłat na rzecz nierezydentów obowiązujące do rozliczeń:

• IFT – 1 oraz IFT – 2 – dla kogo, w jakich terminach?

• druk IFT – 3 w specyficznych przypadkach;

• zeznania związane z rozliczaniem nierezydentów: PIT – 8R oraz CIT – 10;

• druki dotyczące dywidend: CIT – 7, CIT- 11;

• druki wynikające z Ordynacji podatkowej: ORD- U i ORD – W.

• błędy w formularzach i zasady ich korekt.

5. Opodatkowanie odsetek i należności licencyjnych:

• zryczałtowane opodatkowanie odsetek i należności licencyjnych w świetle prawa krajowego

• opodatkowanie odsetek i należności licencyjnych z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego;

• problemy praktyczne związane z określeniem pojęcia licencji

• najem jako licencja na gruncie UPO.

6. Opodatkowanie dywidend:

• zryczałtowane opodatkowanie dywidend w świetle prawa krajowego;

• zwolnienie dywidendy – kiedy i kto ma prawo?

• opodatkowanie dywidend z uwzględnieniem postanowień o unikaniu podwójnego opodatkowania;

• wpływ dyrektywy o spółkach – matkach i spółkach – córkach na opodatkowanie dywidend.

7. Opodatkowanie podmiotów powiązanych:

• pojęcie podmiotów powiązanych;

• przyczyny szczególnych regulacji podatkowych dotyczących podmiotów powiązanych;

• zasada arm’s lenght i jej odzwierciedlenie w prawie polskim;

• metody ustalania cen transakcyjnych;

• obowiązki w zakresie dokumentacji ciążące na podatnikach dokonujących transakcji z podmiotami powiązanymi;

• zasady dokonywania korekt zobowiązań podatkowych.

• szkodliwa konkurencja podatkowa – „raje podatkowe”.

8. Metody unikania podwójnego opodatkowania w prawie krajowym oraz umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania:

• metoda zwolnienia – zasady stosowania;

• metoda odliczenia oraz jej rodzaje;

• przykłady poszczególnych metod występujące w zawartych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.

9. Płatności powyżej 2 mln zł do jednego nierezydenta:

• zmiana zasad poboru podatku u źródła po przekroczeniu 2 mln zł. do jednego nierezydenta;

• zasady obliczania limitu;

• pobór podatku według stawki krajowej (20%) i wystąpienie o zwrot nadpłaty – zasady postępowania;

• podmiotu uprawnione do złożenia wniosku – kiedy płatnik a kiedy podatnik;

• dokumenty podłączane pod wniosek o zwrot nadpłaty;

• oświadczenie całego Zarządu jako alternatywa dla pobierania podatku u źródła – zasady

• zasady występowania z wnioskiem;

• odpłatność za wniosek;

• dokumenty podłączane pod wniosek;

• termin na wydanie wniosku;

• okres obowiązywania wniosku.

 

WARUNKI UCZESTNICTWA

- każdej osoby 490 zł netto + 23% VAT

Cena obejmuje: koszt uczestnictwa online (MS Teams), materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej (PDF), certyfikat 

Zajęcia odbywać się będą w aplikacji MS Teams w godzinach: 09:00 – 15:00
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.

Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Olga Łukaszewska
tel. 500 206 038
e-mail: olga.lukaszewska@irip.pl

Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty

Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników. Brak płatności nie jest jednoznaczny z automatyczną rezygnacją ze szkolenia.