Sprawozdanie finansowe i informacja dodatkowa za rok 2018 dla WOJ. I POW. SANEPIDÓW, JAKO DYSPONENTÓW II i III STOPNIA

Termin: 14.03.2019 r. / Miejsce: Warszawa

CEL SZKOLENIA

Celem szkolenia jest przygotowanie WSSE i PSSE do planowanej kontroli NIK oraz podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad sporządzania sprawozdania finansowego za rok 2018, a w szczególności w zakresie nowego załącznika do sprawozdania finansowego, jakim jest „Informacja dodatkowa”.

Na szkoleniu omówione zostaną:

  • wzory tabel i zestawień jakie należy przygotować w WSSE i PSSE, jako dysponentów środków budżetu państwa II i III stopnia w celu sporządzenia informacji dodatkowej danego dysponenta II stopnia (WSSE) oraz jednostek podległych i nadzorowanych III stopnia (PSSE), a także przeprowadzone zostaną warsztaty praktyczne w zakresie powiązania danych z systemem księgowości WSSE i PSSE.

GRUPA DOCELOWA

Szkolenie adresowane jest do dyrektorów kadry kierowniczej, głównych księgowych i księgowych Wojewódzkich i Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych.

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Specyfika sprawozdawczości finansowej WSSE i PSSE jako wojewódzkiej administracji zespolonej - źródła prawa normujące obowiązujące w Polsce zasady rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej i finansowej za rok 2018 w roku 2019.
  2. Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej i ich zastosowanie w praktyce - wycena na moment początkowy (powstania) a wycena na dzień bilansowy.
  3. Problem szczególny – księgowanie dochodów i wydatków budżetowych z podatkiem VAT metodą „ VAT z konta dochodów”.
  4. Terminy sporządzania sprawozdania finansowego za rok 2018 w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2018 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej – nowy termin dla WSSE.
  5. Nowy wzór i ogólne zasady sporządzania sprawozdania finansowego za rok 2018 dla WSSE i PSSE jako państwowych jednostek budżetowych – rola urzędów wojewódzkich jako jednostek nadrzędnych a rola WSSE jako dysponenta II stopnia.
  6. Bilans - powiązanie zapisów księgowych z poszczególnymi pozycjami bilansu WSSE i PSSE jako jednostki budżetowej za rok 2018 .
  7. Rachunek zysków i strat - powiązanie zapisów księgowych i paragrafów klasyfikacji budżetowej z poszczególnymi pozycjami rachunku zysków i strat WSSE i PSSE za rok 2018.
  8. Zestawienie zmian funduszu - powiązanie zapisów księgowych z poszczególnymi pozycjami zestawienia zmian funduszu WSSE i PSSE jako jednostki budżetowej za rok 2018.
  9. Ogólne omówienie zakresu danych wykazywanych w nowym załączniku nr 12 „Informacja dodatkowa” i ich powiązanie z bilansem, z rachunkiem zysków i strat, z zestawieniem zmian funduszu WSSE i PSSE za rok 2018.
  10. Wprowadzenie do załącznika nr 12 „Informacja dodatkowa” – wskazanie czy sprawozdanie finansowe zawiera dane łączne w WSSE, omówienie polityki rachunkowości WSSE i PSSE jako państwowych jednostek budżetowych, metod wyceny aktywów i pasywów, w tym amortyzacji oraz omówienie problemu niezgodności danych w zakresie środków trwałych amortyzowanych jednorazowo ujmowanych na koncie 013 finansowanych z paragrafu 421 wykazywanych w pozycji B.II rachunku zysków i strat.
  11. Powiązanie zapisów księgowych z poszczególnymi pozycjami informacji dodatkowej WSSE i PSSE za rok 2018 w zakresie:

- szczegółowego zakresu zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych dla pozycji 1.1.,

- zasad ustalania aktualnej wartości rynkowej środków trwałych, w tym dóbr kultury dla pozycji 1.2.,

- kwoty dokonanych w trakcie roku obrotowego odpisów aktualizujących wartość aktywów trwałych dla pozycji 1.3.,

- wartości gruntów użytkowanych wieczyście dla pozycji 1.4.,

- wartości nieamortyzowanych lub nieumarzanych przez jednostkę środków trwałych, używanych na podstawie umów najmu, dzierżawy i innych umów dla pozycji 1.5.,

- liczby oraz wartość posiadanych papierów wartościowych, w tym akcji i udziałów oraz dłużnych papierów wartościowych dla pozycji 1.6.,

- danych o odpisach aktualizujących wartość należności dla pozycji 1.7.,

- danych o stanie rezerw według celu ich utworzenia dla pozycji 1.8.,

- podziału zobowiązań długoterminowych dla pozycji 1.9.,

- kwoty zobowiązań w zakresie leasingu dla pozycji 1.10.,

- kwoty zobowiązań w ze wskazaniem charakteru i formy tych zabezpieczeń dla pozycji 1.11.,

- kwoty zobowiązań warunkowych w tym również udzielonych przez jednostkę gwarancji i poręczeń, dla pozycji 1.12.,

- wykazu istotnych pozycji czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych dla pozycji 1.13.,

- łącznej kwoty otrzymanych przez jednostkę gwarancji i poręczeń niewykazanych w bilansie dla pozycji 1.14.,

- kwoty wypłaconych środków pieniężnych na świadczenia pracownicze dla pozycji 1.15,

- innych informacji dla pozycji 1.16.,

-  wysokości odpisów aktualizujących wartość zapasów dla pozycji 2.1.,

- kosztów wytworzenia środków trwałych w budowie, w tym odsetek oraz różnic kursowych, które powiększyły koszt wytworzenia środków trwałych w budowie w roku obrotowym dla pozycji 2.2.,

- kwoty i charakteru poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie dla pozycji 2.3.,

- informacji o kwocie należności z tytułu podatków realizowanych przez organy podatkowe podległe ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych wykazywanych w sprawozdaniu z wykonania planu dochodów budżetowych dla pozycji 2.4.,

- innych informacji dla pozycji 2.5.,

- inne informacje niż wymienione powyżej, jeżeli mogłyby w istotny sposób wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki dla pozycji 3..

  1. Wzory tabel i zestawień niezbędnych do sporządzenia załącznika 12 ”Informacja dodatkowa”, a także pełny ich zakres merytoryczny – przykłady liczbowe i zadania z praktyki dla WSSE i PSSE a TREZOR.
  2. Korekty obrotów i sald w zakresie łącznego sprawozdania finansowego urzędu wojewódzkiego jako jednostki nadrzędnej i WSSE jako dysponenta II stopnia za rok 2018 - omówienie obowiązku dot. eliminowania wzajemnych rozliczeń.
  3. Dokumentowanie wzajemnych rozliczeń na arkuszu wyłączeniowym, przykład arkusza wyłączeniowego oraz jego powiązanie z kontem 976.
  4. Odpowiedzi na pytania.

WARUNKI UCZESTNICTWA

  Koszt uczestnictwa

  • jednej osoby  490 zł netto +23% VAT
  • dwóch lub więcej osób z jednej firmy  450 zł/os netto +23% VAT

Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT 
w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Cena obejmuje:

koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.

   Termin

Zajęcia odbywają się będą w centrum miasta 
w godzinach: 10:00 – 15:00.
O dokładnym miejscu szkolenia

poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.

Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.

   Kontakt

Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych informacji udziela:

Katarzyna Jurek

tel. (22) 46-49-718,  fax (22) 46-49-752  

e-mail: katarzyna.jurek@irip.pl 

  Dane do przelewu

Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na  potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.

Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane  do wystawienia faktury.

Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Pastwa kosztami uczestnictwa w wysokości  100 % ceny.

Karta zgłoszenia na szkolenie (do pobrania)

Oświadczenie VAT (do pobrania)