Zamówienia publiczne po zaostrzeniu kodeksu karnego – jak się ustrzec ryzyka odpowiedzialności?
Termin: 27.10.2023 r.
Czas szkolenia: 9:00 – 15:00 / Miejsce: online
CEL SZKOLENIA
Od 1 października 2023 r. zaostrzono przepisy karne dotyczące tzw. zakłócenia zamówienia publicznego.
Znowelizowany art. 305 kodeksu karnego objął wszystkie tryby udzielania zamówienia, nie tylko tryby przetargowe.
Karane jest działanie na szkodę interesu publicznego w postaci:
- utrudniania lub udaremniania zamówienia,
- bezprawnego wpływania na przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania,
- zmowy przetargowej.
Za zakłócenie zamówienia publicznego grozi teraz do 5 lat pozbawienia wolności. Jeżeli zakłócenie było związane z praktykami korupcyjnymi – grozi za nie nawet do 8 lat więzienia.
Zaostrzone zostały także przepisy karne związane z przekupstwem urzędniczym i płatną protekcją.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie jest skierowane do pracowników działów zamówień publicznych, odpowiedzialnych za przygotowanie, przeprowadzanie postępowań przetargowych, członków komisji przetargowych, pracowników departamentów organizacyjno-prawnych w jednostkach sektora finansów publicznych.
PROGRAM
1. Wprowadzenie.
- Dlaczego zamówienia publiczne narażone są na nadużycia?
- Obowiązki zamawiającego w zakresie prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia postępowania.
2. Zaostrzony kodeks karny. Przestępstwa powiązane z zamówieniami publicznymi
po zmianach.
- Korzyści należne i nienależne.
- Korzyści majątkowe i osobiste.
- Przekupstwo i płatna protekcja w sektorze publicznym.
- Zakłócenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
- Nadużycie władzy i niedopełnienie obowiązków.
- Poświadczenie nieprawdy.
- Cztery formy popełnienia przestępstwa.
- Możliwość uniknięcia lub złagodzenia kary.
- Dowody wdzięczności od wykonawców.
- Odpowiedzialność kierownika zamawiającego.
3. Prawidłowe zachowanie w sytuacjach korupcyjnych i korupcjogennych, zgodnie z wytycznymi CBA.
4. Ćwiczenie – czy to przestępstwo?
5. Zasady prawidłowej komunikacji z potencjalnymi wykonawcami - jak rozpoznawać sytuacje korupcjogenne i ich unikać?
6. Konflikt interesów w zamówieniach publicznych.
- Trzy rodzaje konfliktu interesów: rzeczywisty, potencjalny i postrzegany.
- Zasady unikania.
- Źródła i skutki.
- Jak złożyć rzetelne oświadczenie o konflikcie interesów pod rygorem odpowiedzialności karnej? Częste błędy.
- Kim jest „inna osoba mogąca wpłynąć na wynik postępowania” zobowiązana do złożenia oświadczenia?
- Zarządzanie konfliktem interesów na etapie przygotowania postępowania.
- Odpowiedzialność kierownika zamawiającego.
- Prezenty, gościnność i przysługi jako czynnik konfliktu interesów.
7. Ćwiczenie – konflikt interesów.
8. Zmowa przetargowa:
- Rodzaje.
- Symptomy.
- Zasady postępowania zamawiającego po wykryciu symptomów zmowy przetargowej.
- Jak ograniczać ryzyko.
9. Zamówienia odporne na zakłócenia. Zasady postępowania zamawiającego, symptomy nadużyć i właściwa reakcja na etapie:
- Przygotowania postępowania,
- Prowadzenia postępowania – przed otwarciem ofert,
- Prowadzenia postępowania – po otwarciu ofert,
- Realizacji umowy.
10. Podsumowanie. Dodatkowa sesja pytań i odpowiedzi.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt
jednej osoby – 490 zł netto + 23 % VAT
dwóch osób – 450 zł/os netto + 23 % VAT
Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje:
- koszt uczestnictwa online (MS Teams),
- materiałów szkoleniowych oraz certyfikatu poświadczającego udział w webinarze w wersji elektronicznej (PDF).
Termin
Zajęcia odbywać się będą w godzinach 9:00 - 15:00.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych informacji udziela:
Żaneta Szyszka
tel. 22/ 464 97 05
tel. kom. 572 542 049
e-mail: zaneta.szyszka@irip.pl
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na po-twierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników. Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.
Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.
Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % ceny.
Zgłoszenie uczestnictwa (karta zgłoszeniowa)
Oświadczenie VAT (do pobrania)