Rozliczanie projektów unijnych

– dostosowanie polityki rachunkowości, stosowanie kodów księgowych i dokumentowanie
   wydatków kwalifikowanych,
– wyodrębniona ewidencja księgowa,
– praktyczne aspekty dokumentowania wydatków.

Termin szkolenia: 09-10.06.2025r.
Online - 09:00 - 15:00

Cel szkolenia:

Celem szkolenia jest kompleksowe przygotowanie do prawidłowego realizowania działań z zakresu księgowości projektów współfinansowanych ze środków unijnych i krajowych. Szkolenie pozwoli zrozumieć podstawy prawne oraz praktyczne zasady ewidencji księgowej, w tym dostosowanie polityki rachunkowości, stosowanie kodów księgowych i dokumentowanie wydatków kwalifikowanych. Uczestnicy poznają najczęściej popełniane błędy oraz sposoby ich unikania, a także obowiązki związane z archiwizacją dokumentacji projektowej. Program szkolenia uwzględnia również aspekty kontroli oraz sprawozdawczości finansowej związanej z dotacjami.

Grupa docelowa:

Szkolenie przeznaczone jest dla kadry administracyjnej projektów unijnych, koordynatorów / kierowników projektów, specjalistów ds. rozliczeń, administracji i promocji, skarbników i księgowych, kierowników jednostek, audytorów projektów unijnych, konsultantów i doradców w zakresie rozliczania i zarządzania projektami UE.  

Program szkolenia:

1. Księgowość projektów.
a) Cel i podstawa prowadzenia wyodrębnionej księgowości projektu w prawie unijnym i polskim.
b) Najważniejsze aspekty regulacji wewnętrznych w zakresie rachunkowości w jednostce organizacyjnej
    w zależności od jej rodzaju:
    - polityka rachunkowości,
    - zakładowy plan kont,
    - system informatyczny.
c) Dostosowanie polityki (zasad) rachunkowości dla celów ewidencji operacji związanych z projektem.
d) Sposoby prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej.
e) Sposoby stosowania odpowiedniego kodu księgowego.
f) Kwestie szczegółowe związane z wprowadzeniem wyodrębnionej ewidencji lub kodu księgowego:
    - wydatki poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie,
    - terminy i warunki przeksięgowań,
    - ewidencja i rozliczanie wydatków dotyczących dofinansowania do aktywów,
    - ewidencja zwrotu części lub całości dotacji,
    - konsekwencje związane z brakiem prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej.
g) Dofinansowanie w sprawozdaniu finansowym:
    - metody ewidencji księgowej dotacji,
    - miejsce ujęcia dotacji w Rachunku Zysków i Strat,
    - moment ujęcia dotacji w przychodach.
h) Poprawność prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej jako obowiązkowy element kontroli na
    miejscu realizacji projektu.
i) Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej i kodu księgowego.

2. Dokumentowanie wydatków.
a) Ogólne zasady dokumentowania wydatków oraz ich praktyczne zastosowanie.
b) Rodzaje dokumentów wymagane dla poszczególnych rodzajów wydatków kwalifikowanych - omówienie
    rzeczywistych przypadków dotyczących wynagrodzeń, środków trwałych, podróży służbowych, umów
    cywilnoprawnych itp.

3. Archiwizacja dokumentów oraz zapisów księgowych.
a) Terminy archiwizacji wynikające z przepisów prawa a termin wynikający z umowy o dofinansowanie.
b) Sposób archiwizacji (szczególne wymogi w projektach dofinansowanych z dotacji).

4. Dokładne omówienie i rozwiązanie zagadnień zgłoszonych przez uczestników.
 

WARUNKI UCZESTNICTWA

Koszt:

Jedna osoba: 790 zł netto + 23% VAT
Dwie osoby:   750 zł netto/os. + 23% VAT

Cena obejmuje:

koszt uczestnictwa online (MS Teams), materiałów szkoleniowych oraz certyfikatu poświadczającego udział w szkoleniu w wersji elektronicznej (PDF). Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania w przypadku gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł go przeprowadzić.

Przesłanie/przekazanie/udostępnienie linku do szkolenia online osobom nieupoważnionym (nieujętym
w zgłoszeniu) nie zwalnia z obowiązku dokonania płatności przez osobę/podmiot zgłaszający.

Osoba do kontaktu:
Julia Koterbińska
julia.koterbinska@irip.pl
tel. 572 542 049

Dane do przelewu

Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.

Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.

Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % ceny.
 

 Zgłoszenie uczestnictwa (karta zgłoszeniowa)

                      Oświadczenie VAT (do pobrania)