Obowiązek KSeF od 2026 roku dla JST

praktyczne przygotowanie w aspekcie najczęstszych błędów w fakturach

Termin szkolenia: 04.09.2025r.
Online - 09:00 - 14:00

Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest kompleksowe przygotowanie jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz ich jednostek organizacyjnych do obowiązkowego wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Uczestnicy uzyskają praktyczną wiedzę na temat wystawiania, odbierania i korygowania faktur w nowym systemie, z uwzględnieniem najczęstszych błędów i ryzyk. Szkolenie obejmuje także zagadnienia związane z należytym sprawdzaniem kontrahentów, odpowiedzialnością karną oraz zmianami w przepisach, orzecznictwie i interpretacjach podatkowych, które mają istotne znaczenie w codziennej pracy JST, po wdrożeniu KSeF.

Grupa docelowa:
Szkolenie adresowane jest do skarbników, głównych księgowych, pracowników działów księgowości dokonujących księgowań i rozliczeń podatkowych, pracowników odpowiedzialnych za prawidłowe rozliczanie faktur, osób wystawiających faktury i inne dokumenty rozliczeniowe (takie, jak noty księgowe czy noty odsetkowe), a także dyrektorów finansowych i ekonomicznych nadzorujących rozliczenia zobowiązań podatkowych w jednostkach JST.

Program szkolenia:

1. Wystawianie (otrzymywanie) faktur przez JST – problemy po centralizacji:

  1. schemat funkcjonowania KseF w przypadku JST,
  2. wpływ centralizacji na zasady otrzymywania/wysyłania faktur do KseF,
  3. zgłaszanie przez JST jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych na NIP- 2 czy konieczne?
  4. zakup lub sprzedaż przez jednostkę organizacyjną lub zakład budżetowy – zasady rozliczeń,
  5. wystawianie faktur na JST i jednostki organizacyjne – dwa NIP-y czy jeden NIP,
  6. dane podstawowe: sprzedającego lub kupującego a dane dodatkowe: otrzymującego lub świadczącego transakcję,
  7. czy w KseF będą brokerzy?
  8. platforma do rozliczeń obowiązująca dotychczas a KseF.

2.    Sprawdzanie kontrahentów – zachowanie należytej staranności:

  1. sposoby sprawdzania kontrahenta: Biała lista, KRS, CEiDG,
  2. weryfikacja transakcji: kto złożył zamówienie, kto zapłacił a na kogo jest wystawiana faktura,
  3. pojęcie należytej staranności w zakresie sprawdzania kontrahentów,
  4. wystawienie faktury na podmiot nieistniejący,
  5. osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej a działalność gospodarcza – różnice w rozliczeniach,
  6. błędny NIP a umieszczenie faktury w KseF.

3.   Antydatowanie faktury:

  1. obowiązek podatkowy na gruncie podatku VAT: data dostawy towaru, wykonania usługi lub otrzymania zaliczki,
  2. szczególne momenty obowiązku podatkowego,
  3. obowiązek podatkowy a zasady wystawiania faktur,
  4. możliwość wystawienia faktury 60 dni przed transakcją co oznacza w praktyce?
  5. maksymalny termin na wystawienie faktury,
  6. faktura wystawiona faktycznie 20/06/2024 a wpisana data na fakturze 15/06/2024,
  7. przyczyny praktyczne antydatowania faktury: terminy umowne na wystawianie faktur, otrzymanie danych po terminie, protokół odbioru podpisany/dostarczony z opóźnieniem,
  8. termin płatności na fakturze antydatowanej,
  9. wysyłka faktury do kontrahenta obecnie a przez KseF a problem antydatowania.

4.    Podmiana faktur:

  1. sposoby korygowania błędów na fakturze – faktura korygująca lub nota korygująca,
  2. czy nota korygująca zostanie po wprowadzeniu KseF?
  3. zmiana danych i wysyłka ponownie oraz niszczenie starych dokumentów czy jest prawidłowym postępowaniem?
  4. nie przyjmowanie faktur z błędami obecnie a po wprowadzeniu KseF,
  5. brak danych fakultatywnych na fakturze (błędny termin płatności, brak nr zamówienia itp.) jako przyczyny podmiany faktur.

5.    Dane faktury – najczęściej pojawiające się błędy:

  1. obowiązkowe elementy faktury, w tym nazwa towaru lub usługi a usługa kompleksowa, stawki VAT, kurs faktury wystawionej w walucie obcej,
  2. opcjonalne elementy faktury – jako obowiązkowe w niektórych przypadkach, w tym podstawa zwolnienia, MPP, odwrotne obciążenie, metoda kasowa – co jeśli nie są wpisane?
  3. dobrowolne elementy faktury, w tym termin płatności, rachunek bankowy, stopka – co po wprowadzeniu KseF?
  4. rachunek bankowy nie zgłoszony na Białej Liście – konsekwencje praktyczne.

6.    Szczególne rodzaje faktur a KseF:

  1. stosowanie duplikatu obecnie a po wdrożeniu Ksef – czy będzie możliwe?
  2. faktura zaliczkowa – kiedy jest obowiązkowa i zasady jej wystawiania,
  3. faktura końcowa a zmiany w tym zakresie wprowadzone SLIM VAT-3,
  4. zakaz korygowania faktury zaliczkowej w celu wystawienia faktury końcowej,
  5. korekty techniczne – prawidłowe rozliczanie skonta, anulowania faktury, zmiany danych kontrahenta,
  6. faktura wewnętrzna czy będzie wysyłana do KseF?
  7. faktura uproszczona a funkcjonowanie kasy fiskalnej,
  8. faktura typu WDT, eksport towarów, świadczenie usług dla podmiotu zagranicznego.

7.   Zasady wysyłania faktur obecnie i w czasie KseF:

  1. trzy rodzaje faktur funkcjonujące obecnie i po wdrożeniu KseF: faktura elektroniczna, faktura ustrukturyzowana, faktura papierowa,
  2. obraz faktury wysyłany mailem obok Ksef – czy możliwy?
  3. dodatkowe  dokumenty do faktury: protokół odbioru prac, załącznik – jak wysyłać po wdrożeniu Ksef?
  4. platformy funkcjonujące do pobierania faktur, za media, dla podmiotów stosujących zamówienia publiczne a Ksef,
  5. wysyłanie faktur a ich przechowywanie.

8.   Sankcje karne dotyczące faktur – przypadki karania:

  1. faktury wystawione przez podmiot nieistniejący,
  2. faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
  3. faktury podające kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
  4. faktury potwierdzające czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58
    i art. 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności,
  5. brak wysyłania faktur do Ksef a możliwe sankcje – od kiedy i dla kogo?

8.    Kasy fiskalne i zwolnienie z kas fiskalnych w 2025 r.:

  1. kasy fiskalne z funkcją wysyłania e-paragonów
  2. dla kogo paragon a dla kogo faktura?
  3. zasady wysyłki i funkcjonowania paragonów po wprowadzeniu KseF;
  4. e-paragony;
  5. paragon papierowy czy też mailowo dla klienta?
  6. sankcje za naruszenie obowiązku fiskalizacji;
  7. zwolnienie z kas fiskalnych.

9.    Pytania uczestników

WARUNKI UCZESTNICTWA

Koszt:

Jedna osoba: 490 zł netto + 23% VAT
Dwie osoby:   450 zł netto/os. + 23% VAT

Cena obejmuje:

koszt uczestnictwa online (MS Teams), materiałów szkoleniowych oraz certyfikatu poświadczającego udział w szkoleniu w wersji elektronicznej (PDF). Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania w przypadku gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł go przeprowadzić.

Przesłanie/przekazanie/udostępnienie linku do szkolenia online osobom nieupoważnionym (nieujętym
w zgłoszeniu) nie zwalnia z obowiązku dokonania płatności przez osobę/podmiot zgłaszający.

Osoba do kontaktu:

Julia Koterbińska
julia.koterbinska@irip.pl
tel. 572 542 049

Dane do przelewu:

Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.

Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.

Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % ceny.
 

 Zgłoszenie uczestnictwa (karta zgłoszeniowa)

                      Oświadczenie VAT (do pobrania)