Obowiązek KSeF od 2026 roku dla JST
praktyczne przygotowanie w aspekcie najczęstszych błędów w fakturach
Termin szkolenia: 04.09.2025r.
Online - 09:00 - 14:00
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest kompleksowe przygotowanie jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz ich jednostek organizacyjnych do obowiązkowego wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Uczestnicy uzyskają praktyczną wiedzę na temat wystawiania, odbierania i korygowania faktur w nowym systemie, z uwzględnieniem najczęstszych błędów i ryzyk. Szkolenie obejmuje także zagadnienia związane z należytym sprawdzaniem kontrahentów, odpowiedzialnością karną oraz zmianami w przepisach, orzecznictwie i interpretacjach podatkowych, które mają istotne znaczenie w codziennej pracy JST, po wdrożeniu KSeF.
Grupa docelowa:
Szkolenie adresowane jest do skarbników, głównych księgowych, pracowników działów księgowości dokonujących księgowań i rozliczeń podatkowych, pracowników odpowiedzialnych za prawidłowe rozliczanie faktur, osób wystawiających faktury i inne dokumenty rozliczeniowe (takie, jak noty księgowe czy noty odsetkowe), a także dyrektorów finansowych i ekonomicznych nadzorujących rozliczenia zobowiązań podatkowych w jednostkach JST.
Program szkolenia:
1. Wystawianie (otrzymywanie) faktur przez JST – problemy po centralizacji:
- schemat funkcjonowania KseF w przypadku JST,
- wpływ centralizacji na zasady otrzymywania/wysyłania faktur do KseF,
- zgłaszanie przez JST jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych na NIP- 2 czy konieczne?
- zakup lub sprzedaż przez jednostkę organizacyjną lub zakład budżetowy – zasady rozliczeń,
- wystawianie faktur na JST i jednostki organizacyjne – dwa NIP-y czy jeden NIP,
- dane podstawowe: sprzedającego lub kupującego a dane dodatkowe: otrzymującego lub świadczącego transakcję,
- czy w KseF będą brokerzy?
- platforma do rozliczeń obowiązująca dotychczas a KseF.
2. Sprawdzanie kontrahentów – zachowanie należytej staranności:
- sposoby sprawdzania kontrahenta: Biała lista, KRS, CEiDG,
- weryfikacja transakcji: kto złożył zamówienie, kto zapłacił a na kogo jest wystawiana faktura,
- pojęcie należytej staranności w zakresie sprawdzania kontrahentów,
- wystawienie faktury na podmiot nieistniejący,
- osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej a działalność gospodarcza – różnice w rozliczeniach,
- błędny NIP a umieszczenie faktury w KseF.
3. Antydatowanie faktury:
- obowiązek podatkowy na gruncie podatku VAT: data dostawy towaru, wykonania usługi lub otrzymania zaliczki,
- szczególne momenty obowiązku podatkowego,
- obowiązek podatkowy a zasady wystawiania faktur,
- możliwość wystawienia faktury 60 dni przed transakcją co oznacza w praktyce?
- maksymalny termin na wystawienie faktury,
- faktura wystawiona faktycznie 20/06/2024 a wpisana data na fakturze 15/06/2024,
- przyczyny praktyczne antydatowania faktury: terminy umowne na wystawianie faktur, otrzymanie danych po terminie, protokół odbioru podpisany/dostarczony z opóźnieniem,
- termin płatności na fakturze antydatowanej,
- wysyłka faktury do kontrahenta obecnie a przez KseF a problem antydatowania.
4. Podmiana faktur:
- sposoby korygowania błędów na fakturze – faktura korygująca lub nota korygująca,
- czy nota korygująca zostanie po wprowadzeniu KseF?
- zmiana danych i wysyłka ponownie oraz niszczenie starych dokumentów czy jest prawidłowym postępowaniem?
- nie przyjmowanie faktur z błędami obecnie a po wprowadzeniu KseF,
- brak danych fakultatywnych na fakturze (błędny termin płatności, brak nr zamówienia itp.) jako przyczyny podmiany faktur.
5. Dane faktury – najczęściej pojawiające się błędy:
- obowiązkowe elementy faktury, w tym nazwa towaru lub usługi a usługa kompleksowa, stawki VAT, kurs faktury wystawionej w walucie obcej,
- opcjonalne elementy faktury – jako obowiązkowe w niektórych przypadkach, w tym podstawa zwolnienia, MPP, odwrotne obciążenie, metoda kasowa – co jeśli nie są wpisane?
- dobrowolne elementy faktury, w tym termin płatności, rachunek bankowy, stopka – co po wprowadzeniu KseF?
- rachunek bankowy nie zgłoszony na Białej Liście – konsekwencje praktyczne.
6. Szczególne rodzaje faktur a KseF:
- stosowanie duplikatu obecnie a po wdrożeniu Ksef – czy będzie możliwe?
- faktura zaliczkowa – kiedy jest obowiązkowa i zasady jej wystawiania,
- faktura końcowa a zmiany w tym zakresie wprowadzone SLIM VAT-3,
- zakaz korygowania faktury zaliczkowej w celu wystawienia faktury końcowej,
- korekty techniczne – prawidłowe rozliczanie skonta, anulowania faktury, zmiany danych kontrahenta,
- faktura wewnętrzna czy będzie wysyłana do KseF?
- faktura uproszczona a funkcjonowanie kasy fiskalnej,
- faktura typu WDT, eksport towarów, świadczenie usług dla podmiotu zagranicznego.
7. Zasady wysyłania faktur obecnie i w czasie KseF:
- trzy rodzaje faktur funkcjonujące obecnie i po wdrożeniu KseF: faktura elektroniczna, faktura ustrukturyzowana, faktura papierowa,
- obraz faktury wysyłany mailem obok Ksef – czy możliwy?
- dodatkowe dokumenty do faktury: protokół odbioru prac, załącznik – jak wysyłać po wdrożeniu Ksef?
- platformy funkcjonujące do pobierania faktur, za media, dla podmiotów stosujących zamówienia publiczne a Ksef,
- wysyłanie faktur a ich przechowywanie.
8. Sankcje karne dotyczące faktur – przypadki karania:
- faktury wystawione przez podmiot nieistniejący,
- faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
- faktury podające kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
- faktury potwierdzające czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58
i art. 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności, - brak wysyłania faktur do Ksef a możliwe sankcje – od kiedy i dla kogo?
8. Kasy fiskalne i zwolnienie z kas fiskalnych w 2025 r.:
- kasy fiskalne z funkcją wysyłania e-paragonów
- dla kogo paragon a dla kogo faktura?
- zasady wysyłki i funkcjonowania paragonów po wprowadzeniu KseF;
- e-paragony;
- paragon papierowy czy też mailowo dla klienta?
- sankcje za naruszenie obowiązku fiskalizacji;
- zwolnienie z kas fiskalnych.
9. Pytania uczestników
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt:
Jedna osoba: 490 zł netto + 23% VAT
Dwie osoby: 450 zł netto/os. + 23% VAT
Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa online (MS Teams), materiałów szkoleniowych oraz certyfikatu poświadczającego udział w szkoleniu w wersji elektronicznej (PDF). Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania w przypadku gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł go przeprowadzić.
Przesłanie/przekazanie/udostępnienie linku do szkolenia online osobom nieupoważnionym (nieujętym
w zgłoszeniu) nie zwalnia z obowiązku dokonania płatności przez osobę/podmiot zgłaszający.
Osoba do kontaktu:
Julia Koterbińska
julia.koterbinska@irip.pl
tel. 572 542 049
Dane do przelewu:
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.
Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.
Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % ceny.
Zgłoszenie uczestnictwa (karta zgłoszeniowa)
Oświadczenie VAT (do pobrania)