RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA od podstaw - 42h online

Termin: początek 15.05.2025r. / Miejsce: online

Czas szkolenia : 09:00 - 15:00

TERMINY SESJI: 

I sesja  – 15-16.05.2025 r.
             • Podstawy prowadzenia rachunkowości budżetowej
             • Ewidencja dochodów budżetowych w jednostce budżetowej


II sesja – 29-30.05.2025 r.
             • Ewidencja wydatków budżetowych w jednostce budżetowej
             • Aktywa trwałe w jednostce budżetowej


III sesja – 12-13.06.2025 r.
            • Zasady naliczania i ewidencji wynagrodzeń oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
            • Sprawozdawczość budżetowa i finansowa jednostki budżetowej

CEL KURSU

Celem kursu jest zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania, finansowania i księgowania w jednostkach sektora finansów publicznych, w tym także omówienie aktualnych zmian wprowadzonych ustawą o finansach publicznych i przepisami wykonawczymi.

Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w formie wykładowo-seminaryjnej z dużą ilością przykładów i ćwiczeń praktycznych. Kurs obejmuje 42 godz. dydaktyczne zajęć i kończy się testem sprawdzającym wiedzę. Uczestnicy po ukończeniu kursu otrzymują zaświadczenie o jego ukończeniu na druku zatwierdzonym przez  Ministerstwo Edukacji Narodowej, na podstawie wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Nr 813K

GRUPA DOCELOWA
Kurs adresowany jest do rozpoczynających pracę w komórkach finansowo-księgowych jednostek budżetowych oraz osób już pracujących na stanowiskach nie kierowniczych, chcących usystematyzować swoją wiedzę w przedmiocie rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, a także zajmujących się kontrolą wewnętrzną i audytem oraz kontrolą zarządczą.


PROGRAM KURSU

BLOK I
Podstawy prowadzenia rachunkowości budżetowej

  1. Zakres i podstawy prawne powadzenia rachunkowości w jednostce (ustawa
    o rachunkowości – zasady ogólne, ustawa o finansach publicznych – zasady szczegółowe).
  2. Jednostka budżetowa jako podstawowa forma organizacyjno-prawna jednostek sektora finansów publicznych – zasady tworzenia, funkcjonowania i likwidacji.
  3. Dowody księgowe – rodzaje, tworzenie, obieg oraz kontrola.
  4. Konta bilansowe i pozabilansowe, konta syntetyczne i analityczne.
  5. Nadrzędne zasady rachunkowości.
  6. Regulacje wewnętrzne w zakresie rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych, w tym realizujących projekty finansowane z UE:
    – polityka rachunkowości,
    – plan kont,
    – dokumenty wewnętrzne powiązane z polityką rachunkowości (instrukcja obiegu dokumentów, regulamin wynagradzania).
  7. Rachunkowość budżetu a rachunkowość jednostki budżetowej zasady.
  8. Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego w zakresie rachunkowości.
  9. Podstawowe zagadnienia dotyczące dyscypliny finansów publicznych.
  10. Kontrola zarządcza w rachunkowości jednostki – rola kierownika jednostki, głównego księgowego i innych pracowników jednostki.

BLOK II
Ewidencja
dochodów budżetowych w jednostce budżetowej

  1. Klasyfikowanie dochodów – klasyfikacja budżetowa, źródła dochodów.
  2. Upoważnienie do pobierania dochodów budżetowych z uwzględnieniem zmian wprowadzonych nową ustawą o dochodach JST.
  3. Dochody jednostki budżetowej a dochody budżetu (organu) – różnice.
  4. Dochody majątkowe i bieżące (znaczenie podziału).
  5. Dochody realizowane na rzecz budżetu państwa (w zakresie zadań zleconych).
  6. Ewidencjonowanie przychodów i dochodów w księgach rachunkowych jednostki   przypis należności, pobranie dochodu.
  7. Ewidencja i zasady naliczania odpisu aktualizującego należności – konto 290.
  8. Ulgi w należnościach z tytułu dochodów budżetowych, podstawy prawne, zasady stosowania.
  9. Przykłady ewidencji operacji gospodarczych w zakresie dochodów budżetowych.

BLOK III
Ewidencja
wydatków budżetowych w jednostce budżetowej

  1. Wydatki majątkowe i wydatki bieżące (znaczenie podziału).
  2. Wydatki a koszty - zasada kasowa i zasada memoriałowa.
  3. Upoważnienie do dokonywania wydatków budżetowych.
  4. Kwalifikowanie wydatków do właściwych podziałek klasyfikacji budżetowej.
  5. Rozliczenia wydatków jednostek budżetowych z budżetem.
  6. Zasady ewidencji syntetycznej i analitycznej z uwzględnieniem zasad ewidencji w projektach współfinansowanych ze środków UE:
    – ewidencja środków trwałych i ich umorzenie,
    – ewidencja rozrachunków z pracownikami,
    – ewidencja rozrachunków z kontrahentami,
    – ewidencja środków pieniężnych,
    – ewidencja kosztów.
  7. Zaangażowanie wydatków budżetowych – pojęcie zaangażowania prawnego
    i zaangażowania księgowego – konta księgowe ewidencji pozabilansowej 998
    i 999.

    BLOK IV
    Aktywa
trwałe w jednostce budżetowej

  1. Pojęcie aktywów trwałych – źródła prawa (ustawa o rachunkowości, ustawa
    o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
  2. Ewidencji księgowa w zakresie ruchu środków trwałych.
  3. Nakłady na modernizację (ulepszenie) środków trwałych a wydatki remontowe – różnice.
  4. Środki trwałe w budowie.
    – ustalenie kosztu wytworzenia środka trwałego,
    – zasady ewidencji środków trwałych w budowie,
    – rozliczanie kosztów wspólnych budowy środka trwałego,
    – zaniechanie budowy środka trwałego.
  5. Inwentaryzacja majątku trwałego:
    – instrukcja inwentaryzacyjna,
    – weryfikacja,
    – porównanie ewidencji księgowej z zasobami nieruchomości,
    – spis z natury środków trwałych,
    – zasady inwentaryzowania pozostałych środków trwałych objętych wyłącznie ewidencją ilościową,
    – dokumentacja inwentaryzacji środków trwałych.
  6. Ewidencja środków trwałych.
  7. Klasyfikacja Środków Trwałych.
  8. Obiekty inwentarzowe środków trwałych.
  9. Zasady gospodarowania mieniem państwowym, a zasady zarządzania mieniem komunalnym.

   BLOK V
   Zasady naliczania i ewidencji wynagrodzeń oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych

  1. Wynagrodzenie – podstawy prawne – ogólne Kodeks Pracy i szczególne regulacje prawne w sektorze finansów publicznych.
  2. Składniki wynagrodzenia – zasady konstrukcji, podstawowe typy funkcjonujące
    w sektorze finansów publicznych.
  3. Rozliczenia z Urzędem Skarbowym w jednostce budżetowej jako płatniku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
  4. Rozliczenia z ZUS w jednostce budżetowej.
  5. Naliczanie i ewidencja wynagrodzenia płatnika.
  6. Przykłady ewidencji operacji gospodarczych w zakresie wynagrodzeń.
  7. Zakładowy Fundusz świadczeń Socjalnych – podstawy prawne, zasady tworzenia: 
    – odpis podstawowy i zwiększony,
    – odpis fakultatywny dla emerytów i rencistów,
    – pozostałe zwiększenia funduszu (odsetki, darowizny, odpłatności). 
  8. Rola kierownika jednostki w administrowaniu funduszem, nadzór związków zawodowych w tworzeniu i wydatkowaniu środków funduszu.
  9. Regulamin funduszu jako podstawowe narzędzie kształtowania przeznaczenia środków funduszu.
  10. Zasady ewidencji księgowej funduszu syntetycznej, analitycznej oraz szczegółowej.

  BLOK VI
  Sprawozdawczość
budżetowa i finansowa jednostki budżetowej

  1. Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych związanych z gromadzeniem dochodów i ponoszeniem wydatków w jednostce budżetowej - Rb27, Rb 27S, Rb 28, Rb 28S, Rb NDS.
  2. Zasady sporządzania sprawozdań z operacji finansowych Rb-N i Rb-Z.
  3. Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych jednostki na dzień bilansów
    kontrola kompletność ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych danego roku,
    inwentaryzacja i jej rozliczenie w księgach rachunkowych danego roku,
    dokonanie przeksięgowań rocznych.
  4. Sprawozdanie finansowe jednostki budżetowej:
    – bilans,
    – rachunek zysków i strat,
    – zestawienie zmian w funduszu jednostki,
    – informacja dodatkowa.
  5. Podstawowe zagadnienia dotyczące dyscypliny finansów publicznych.
  6. Rozwiązanie kompleksowego przykładu dotyczącego przeksięgowań rocznych, sporządzenia sprawozdań budżetowych i bilansu.
    Egzamin

WARUNKI UCZESTNICTWA

Koszt
Jedna osoba: 1.650 zł netto + 23% VAT
Dwie osoby:  1.600 zł netto/os. + 23% VAT

Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa online (MS Teams), materiałów szkoleniowych w wersji elektronicznej (PDF) oraz zaświadczenia udziału w Kursie w wersji papierowej wysyłanej pocztą.
Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo
w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania,
w przypadku gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł go przeprowadzić.

Osoba do kontaktu:

Julia Koterbińska
julia.koterbinska@irip.pl
tel. 572-542-049

Dane do przelewu

Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.

Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.

Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości
100 % ceny.

Zgłoszenie uczestnictwa (karta zgłoszeniowa)

                      Oświadczenie VAT (do pobrania)