RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA od podstaw - 42h online
Termin: początek 15.05.2025r. / Miejsce: online
Czas szkolenia : 09:00 - 15:00
TERMINY SESJI:
I sesja – 15-16.05.2025 r.
• Podstawy prowadzenia rachunkowości budżetowej
• Ewidencja dochodów budżetowych w jednostce budżetowej
II sesja – 29-30.05.2025 r.
• Ewidencja wydatków budżetowych w jednostce budżetowej
• Aktywa trwałe w jednostce budżetowej
III sesja – 12-13.06.2025 r.
• Zasady naliczania i ewidencji wynagrodzeń oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
• Sprawozdawczość budżetowa i finansowa jednostki budżetowej
CEL KURSU
Celem kursu jest zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania, finansowania i księgowania w jednostkach sektora finansów publicznych, w tym także omówienie aktualnych zmian wprowadzonych ustawą o finansach publicznych i przepisami wykonawczymi.
Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w formie wykładowo-seminaryjnej z dużą ilością przykładów i ćwiczeń praktycznych. Kurs obejmuje 42 godz. dydaktyczne zajęć i kończy się testem sprawdzającym wiedzę. Uczestnicy po ukończeniu kursu otrzymują zaświadczenie o jego ukończeniu na druku zatwierdzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, na podstawie wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Nr 813K
GRUPA DOCELOWA
Kurs adresowany jest do rozpoczynających pracę w komórkach finansowo-księgowych jednostek budżetowych oraz osób już pracujących na stanowiskach nie kierowniczych, chcących usystematyzować swoją wiedzę w przedmiocie rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, a także zajmujących się kontrolą wewnętrzną i audytem oraz kontrolą zarządczą.
PROGRAM KURSU
BLOK I
Podstawy prowadzenia rachunkowości budżetowej
- Zakres i podstawy prawne powadzenia rachunkowości w jednostce (ustawa
o rachunkowości – zasady ogólne, ustawa o finansach publicznych – zasady szczegółowe). - Jednostka budżetowa jako podstawowa forma organizacyjno-prawna jednostek sektora finansów publicznych – zasady tworzenia, funkcjonowania i likwidacji.
- Dowody księgowe – rodzaje, tworzenie, obieg oraz kontrola.
- Konta bilansowe i pozabilansowe, konta syntetyczne i analityczne.
- Nadrzędne zasady rachunkowości.
- Regulacje wewnętrzne w zakresie rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych, w tym realizujących projekty finansowane z UE:
– polityka rachunkowości,
– plan kont,
– dokumenty wewnętrzne powiązane z polityką rachunkowości (instrukcja obiegu dokumentów, regulamin wynagradzania). - Rachunkowość budżetu a rachunkowość jednostki budżetowej zasady.
- Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego w zakresie rachunkowości.
- Podstawowe zagadnienia dotyczące dyscypliny finansów publicznych.
- Kontrola zarządcza w rachunkowości jednostki – rola kierownika jednostki, głównego księgowego i innych pracowników jednostki.
BLOK II
Ewidencja dochodów budżetowych w jednostce budżetowej
- Klasyfikowanie dochodów – klasyfikacja budżetowa, źródła dochodów.
- Upoważnienie do pobierania dochodów budżetowych z uwzględnieniem zmian wprowadzonych nową ustawą o dochodach JST.
- Dochody jednostki budżetowej a dochody budżetu (organu) – różnice.
- Dochody majątkowe i bieżące (znaczenie podziału).
- Dochody realizowane na rzecz budżetu państwa (w zakresie zadań zleconych).
- Ewidencjonowanie przychodów i dochodów w księgach rachunkowych jednostki przypis należności, pobranie dochodu.
- Ewidencja i zasady naliczania odpisu aktualizującego należności – konto 290.
- Ulgi w należnościach z tytułu dochodów budżetowych, podstawy prawne, zasady stosowania.
- Przykłady ewidencji operacji gospodarczych w zakresie dochodów budżetowych.
BLOK III
Ewidencja wydatków budżetowych w jednostce budżetowej
- Wydatki majątkowe i wydatki bieżące (znaczenie podziału).
- Wydatki a koszty - zasada kasowa i zasada memoriałowa.
- Upoważnienie do dokonywania wydatków budżetowych.
- Kwalifikowanie wydatków do właściwych podziałek klasyfikacji budżetowej.
- Rozliczenia wydatków jednostek budżetowych z budżetem.
- Zasady ewidencji syntetycznej i analitycznej z uwzględnieniem zasad ewidencji w projektach współfinansowanych ze środków UE:
– ewidencja środków trwałych i ich umorzenie,
– ewidencja rozrachunków z pracownikami,
– ewidencja rozrachunków z kontrahentami,
– ewidencja środków pieniężnych,
– ewidencja kosztów. - Zaangażowanie wydatków budżetowych – pojęcie zaangażowania prawnego
i zaangażowania księgowego – konta księgowe ewidencji pozabilansowej 998
i 999.
BLOK IV
Aktywa trwałe w jednostce budżetowej
- Pojęcie aktywów trwałych – źródła prawa (ustawa o rachunkowości, ustawa
o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). - Ewidencji księgowa w zakresie ruchu środków trwałych.
- Nakłady na modernizację (ulepszenie) środków trwałych a wydatki remontowe – różnice.
- Środki trwałe w budowie.
– ustalenie kosztu wytworzenia środka trwałego,
– zasady ewidencji środków trwałych w budowie,
– rozliczanie kosztów wspólnych budowy środka trwałego,
– zaniechanie budowy środka trwałego. - Inwentaryzacja majątku trwałego:
– instrukcja inwentaryzacyjna,
– weryfikacja,
– porównanie ewidencji księgowej z zasobami nieruchomości,
– spis z natury środków trwałych,
– zasady inwentaryzowania pozostałych środków trwałych objętych wyłącznie ewidencją ilościową,
– dokumentacja inwentaryzacji środków trwałych. - Ewidencja środków trwałych.
- Klasyfikacja Środków Trwałych.
- Obiekty inwentarzowe środków trwałych.
- Zasady gospodarowania mieniem państwowym, a zasady zarządzania mieniem komunalnym.
BLOK V
Zasady naliczania i ewidencji wynagrodzeń oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
- Wynagrodzenie – podstawy prawne – ogólne Kodeks Pracy i szczególne regulacje prawne w sektorze finansów publicznych.
- Składniki wynagrodzenia – zasady konstrukcji, podstawowe typy funkcjonujące
w sektorze finansów publicznych. - Rozliczenia z Urzędem Skarbowym w jednostce budżetowej jako płatniku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
- Rozliczenia z ZUS w jednostce budżetowej.
- Naliczanie i ewidencja wynagrodzenia płatnika.
- Przykłady ewidencji operacji gospodarczych w zakresie wynagrodzeń.
- Zakładowy Fundusz świadczeń Socjalnych – podstawy prawne, zasady tworzenia:
– odpis podstawowy i zwiększony,
– odpis fakultatywny dla emerytów i rencistów,
– pozostałe zwiększenia funduszu (odsetki, darowizny, odpłatności). - Rola kierownika jednostki w administrowaniu funduszem, nadzór związków zawodowych w tworzeniu i wydatkowaniu środków funduszu.
- Regulamin funduszu jako podstawowe narzędzie kształtowania przeznaczenia środków funduszu.
- Zasady ewidencji księgowej funduszu syntetycznej, analitycznej oraz szczegółowej.
BLOK VI
Sprawozdawczość budżetowa i finansowa jednostki budżetowej
- Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych związanych z gromadzeniem dochodów i ponoszeniem wydatków w jednostce budżetowej - Rb27, Rb 27S, Rb 28, Rb 28S, Rb NDS.
- Zasady sporządzania sprawozdań z operacji finansowych Rb-N i Rb-Z.
- Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych jednostki na dzień bilansów
kontrola kompletność ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych danego roku,
inwentaryzacja i jej rozliczenie w księgach rachunkowych danego roku,
dokonanie przeksięgowań rocznych. - Sprawozdanie finansowe jednostki budżetowej:
– bilans,
– rachunek zysków i strat,
– zestawienie zmian w funduszu jednostki,
– informacja dodatkowa. - Podstawowe zagadnienia dotyczące dyscypliny finansów publicznych.
- Rozwiązanie kompleksowego przykładu dotyczącego przeksięgowań rocznych, sporządzenia sprawozdań budżetowych i bilansu.
Egzamin
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt
Jedna osoba: 1.650 zł netto + 23% VAT
Dwie osoby: 1.600 zł netto/os. + 23% VAT
Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa online (MS Teams), materiałów szkoleniowych w wersji elektronicznej (PDF) oraz zaświadczenia udziału w Kursie w wersji papierowej wysyłanej pocztą.
Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo
w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania,
w przypadku gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł go przeprowadzić.
Osoba do kontaktu:
Julia Koterbińska
julia.koterbinska@irip.pl
tel. 572-542-049
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.
Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.
Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości
100 % ceny.
Zgłoszenie uczestnictwa (karta zgłoszeniowa)
Oświadczenie VAT (do pobrania)