Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach programów operacyjnych 2014-2020 oraz udzielana przez gminy
- analiza wyników kontroli NIK w zakresie udzielania pomocy przez gminy
- sporządzanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej lub informacji o jej nieudzieleniu
z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP
- zwrot pomocy publicznej
Termin: 7-8.03.2019 r. / Miejsce: Warszawa
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z istotą pomocy publicznej i zasadami jej udzielania i dokumentowania na gruncie przepisów prawa polskiego i UE w programów operacyjnych 2014-2020 w tym przybliżenie uczestnikom jasnych warunków zgodności określonych przez Komisję Europejską w stosunku do nowych kategorii pomocy podlegającej grupowemu wyłączeniu.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowane do przedstawicieli wszystkich instytucji wdrażających, pośredniczących i beneficjentów ostatecznych RPO 2014-2020, a w szczególności pracowników Urzędów Marszałkowskich, Wojewódzkich Urzędów Pracy, jednostek samorządowych, korzystających z RPO oraz innych beneficjentów, a w szczególności:
kadry administracyjnej projektów unijnych, koordynatorów / kierowników projektów, specjalistów ds. rozliczeń, specjalistów ds. administracji i promocji, księgowych i skarbników, kierowników jednostek, pracowników działów kadrowych, konsultantów i doradców w zakresie rozliczania i zarzadzania projektami UE.
PROGRAM SZKOLENIA
- Pojęcie pomocy publicznej
- Test pomocy publicznej
- Dopuszczalność pomocy publicznej
- Badanie tzw. wpływu pomocy na wymianę handlową w Unii Europejskiej – czy zawsze ma znaczenie?
- Definicja przedsiębiorcy
- Kogo uznać za przedsiębiorcę (beneficjenta pomocy publicznej)?
- Kiedy rolnik jest przedsiębiorcą?
- Problemy z definicją przedsiębiorcy w przypadku zawieszenia i wyrejestrowania działalności gospodarczej oraz w przypadkach upadłości i likwidacji.
- Procedura akceptacji i monitoringu udzielania pomocy publicznej
- Nowość!!! System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej (SUDOP) – możliwość wyszukania dowolnego przypadku pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy w Polsce – uruchomiony w marcu 2016 r.
- Występowanie pomocy publicznej w wybranych typach projektów w świetle rozporządzenia 651/2014
- Pomoc regionalna
- Pomoc dla MŚP
- Pomoc na dostęp MŚP do finansowania
- Pomoc na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną
- Pomoc szkoleniowa
- Pomoc przeznaczona na pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz pracowników niepełnosprawnych
- Pomoc na ochronę środowiska
- Pomoc mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych niektórymi klęskami żywiołowymi
- Pomoc o charakterze społecznym w zakresie transportu na rzecz mieszkańców regionów
- Pomoc na infrastrukturę szerokopasmową
- Pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego
- Pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną
- Pomoc na infrastrukturę lokalną
- Ogólnopolski program pomocowy, przyjęty rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2015 r., dotyczący zwolnienia z podatku od nieruchomości w odniesieniu do:
- pomocy regionalnej na nowe inwestycje,
- infrastruktury sportowej i wielofunkcyjnej infrastruktury rekreacyjnej (m.in. stadiony, hale widowiskowo – sportowe, siłownie, centra oraz kluby fitness, obiekty rekreacyjne).
- infrastruktury lokalnej (infrastruktura biznesowa, parki przemysłowe, parkingi, inkubatory przedsiębiorczości oraz przeznaczona dla lokalnej społeczności).
- obiektów kultury i dziedzictwa kulturowego (m.in. muzea, teatry, opery, sale koncertowe, przestrzenie kulturalne i artystyczne).
- Pomoc publiczna w gminnych przedsięwzięciach
- Problemy z określaniem definicji pomocy publicznej w praktyce gminnej.
- Kiedy rolnik jest przedsiębiorcą?
- Czy do wynajmującego i dzierżawcy należy stosować przepisy o pomocy publicznej?
- Rodzaje działalności nie wywierające wpływu na konkurencję i wymianę handlową w UE (brak pomocy publicznej?).
- Czy ulga dla domu pomocy społecznej jest pomocą publiczną?
- Czy gmina może być beneficjentem pomocy publicznej?
- Czy wsparcie dla ZOZ (np. szpitala, przychodni) jest pomocą publiczną?
- Czy do klubu sportowego mają zastosowanie przepisy o pomocy publicznej?
- Czy zwolnienia i ulgi w zakresie gospodarki komunalnej (odpady, woda-ścieki, transport, sport, kultura) należy rozpatrywać jako pomoc publiczną?
- Czy zawieszenie działalności gospodarczej wpływa na pomoc publiczną?
- Identyfikacja pomocy publicznej w poszczególnych sferach aktywności gminy
- Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (art. 67a §1 i 67b §1 Ordynacji podatkowej).
- Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (zwolnienia podatkowe, różnicowanie stawek podatkowych).
- Ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych (art. 59 ustawy o finansach publicznych).
- Ulgi w spłacie niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym (art. 64 ustawy o finansach publicznych).
- Ulgi w spłacie kosztów egzekucyjnych (ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).
- Pomoc dla Zakładów Pracy Chronionej.
- Dotacje celowe na finansowanie środowiska i gospodarki wodnej (art. 403 Prawa ochrony środowiska) – m.in. azbest, termomodernizacja, kolektory słoneczne, itp.
- Dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru (art. 81 i 82 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).
- Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników (art. 70b ustawy o systemie oświaty).
- Pomoc publiczna w zakresie gospodarki nieruchomościami (ustawa o gospodarce nieruchomościami oraz ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości).
- Pomoc w sektorze rolnictwa (ustawa o podatku rolnym, leśnym, zwrot podatku akcyzowego).
- Przypadki dokapitalizowania przez gminę.
- Pomoc ze środków unijnych.
- Nowelizacja Ordynacji podatkowej w zakresie pomocy publicznej od 1 stycznia 2016 r. – konieczność stosowania zasad de minimis w przypadku niektórych ulg przyznawanych z urzędu.
- Analiza wyników kontroli NIK w zakresie udzielania pomocy przez gminy – najczęstsze uchybienia przy udzielaniu ulg podatkowych, ulg w spłacie należności cywilnoprawnych oraz zwolnień podatkowych.
- Przykłady oceny występowania pomocy z orzecznictwa KE
- Nowość!!! – Zawiadomienie Komisji z 19 lipca 2016r. w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Komunikat KE w sprawie definicji pomocy publicznej.
- Pomoc w ramach usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG).
- Pojęcie usług w ogólnym interesie gospodarczym (dopuszczalne rodzaje działalności gospodarczej).
- Obowiązek powierzenia usługi w ogólnym interesie gospodarczym.
- Pomoc de minimis do kwoty 500 tys. EUR w ramach rozporządzenia KE nr 360/2012 dotyczącego usług w ogólnym interesie gospodarczym.
- Jakie podmioty kwalifikują się do zwiększonej kwoty pomocy de minimis?
- Definicja usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym – obowiązek powierzenia usługi.
- Pomoc publiczna stanowiąca rekompensatę z tytułu realizacji usług w ogólnym interesie gospodarczym.
- Reforma unijnych i krajowych przepisów z zakresu pomocy de minimis.
- Rozporządzenie KE nr 1407/2013 z 18.12.2013 r. – ogólne przepisy o pomocy de minimis.
- Rozporządzenie KE nr 1408/2013 z 18.12.2013 r. – pomoc de minimis w sektorze rolnym.
- Rozporządzenie KE nr 717/2014 z 27.6.2014 r. – pomoc de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
- Rozporządzenie KE nr 360/2012 z 25.4.2012 r. – pomoc de minimis na usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG).
- Dopuszczalne limity pomocy de minimis.
- Częściowe zwolnienie z obowiązku oceny trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorców.
- Przypadki konieczności dalszej oceny sytuacji ekonomicznej.
- Zasady dotyczące kumulacji pomocy de minimis udzielanej w różnych sektorach.
- Zasady kumulacji pomocy de minimis z innymi przeznaczeniami pomocy (przykłady).
- Wprowadzenie konieczności traktowania kilku podmiotów powiązanych jako „jednego przedsiębiorstwa”.
- Zasady sumowania pomocy na jedno przedsiębiorstwo.
- Problem tzw. „pomocy eksportowej”.
- Obowiązki związane z przechowywaniem informacji na temat udzielonej pomocy de minimis.
- Nowelizacja formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu KE nr 1407/2013 – zasady wypełniania formularza
- Nowy formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu KE nr 360/2012
- Formularze informacji składane przy ubieganiu się o pomoc de minimis – najczęstsze problemy.
- Wypełnianie formularza informacji w przypadku spółek cywilnych.
- Kiedy i jak należy oceniać sytuację ekonomiczną wnioskodawcy?
- Jak oceniać powiązania pomiędzy przedsiębiorcami (powiązania kapitałowe, osobowe, z gminą itd.) w kontekście tzw. „jednego organizmu gospodarczego”?
- Co powinno zostać zawarte w tabeli o pomocy otrzymanej na te same koszty kwalifikowane?
- Kiedy należy dołączyć sprawozdania finansowe za 3 ostatnie lata?
- Jaki formularz przedkłada rolnik?
- Ćwiczenia związane z udzielaniem pomocy de minimis
- Zasady przeliczania wartości pomocy na EDB
- PROJEKT NOWELIZACJI ROZPORZĄDZENIA dotyczącego przeliczania pomocy na EDB – nowe wzory na przeliczanie pomocy w formie rozłożenia na raty i odroczenia terminu płatności.
- Wprowadzenie konieczności dyskontowania pomocy rozłożonej w czasie (odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty)
- Wprowadzenie tzw. stopy dyskontowej oraz czynnika dyskontującego
- Wprowadzenie zasad ustalania wartości pomocy w ramach ulg w podatku od nieruchomości (np. przy współwłasności)
- Zasady ustalania stopy referencyjnej oraz marży.
- Problemy z ustalaniem ratingu przedsiębiorcy.
- Stopa bazowa dla Polski obowiązująca od 1 stycznia 2017 r.
- PROJEKT NOWELIZACJI ROZPORZĄDZENIA dotyczącego przeliczania pomocy na EDB – nowe wzory na przeliczanie pomocy w formie rozłożenia na raty i odroczenia terminu płatności.
- Nowy wzór zaświadczenia o pomocy de minimis (nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie).
- Stosowanie wzorów zaświadczeń o pomocy de minimis – najczęstsze błędy.
- Wydawanie zaświadczeń w przypadku spółek cywilnych.
- W jakim terminie powinno zostać wydane zaświadczenie?
- Jak ustalać dzień udzielenia pomocy na potrzeby zaświadczenia o pomocy de minimis?
- Korygowanie zaświadczeń o pomocy de minimis.
- Wydawanie zaświadczeń rolnikom.
- Nowość!!! Nowy Formularz informacji do pomocy innej niż de minimis (np. pomocy regionalnej, na infrastrukturę sportową, kulturalną, rekreacyjną) – obowiązuje od 11 marca 2016 r.
- Pomoc de minimis, a pomoc publiczna – zalety stosowania pomocy de minimis.
- Maksymalna kwota pomocy de minimis – ustalanie limitu pomocy de minimis.
- Kumulacja pomocy de minimis – przykłady kumulacji, pomoc de minimis udzielana jako uzupełnienie pomocy udzielanej w ramach innych przeznaczeń.
- Definicja trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa.
- Pomoc de minimis a ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 października 2014r. w sprawie informacji przekazywanych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis – ćwiczenia w wypełnianiu formularza, szczegółowa analiza trudnej sytuacji ekonomicznej oraz kumulacji pomocy.
- Monitorowanie pomocy de minimis – Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 34, poz. 174) – ćwiczenia w wypełnianiu zaświadczeń.
- Obliczanie wartości udzielonej pomocy publicznej
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983, ze zm.) – ćwiczenia w obliczaniu wartości udzielonej pomocy publicznej.
- Postępowanie przed Prezesem UOKiK
- Informacje niezbędne do wydania opinii określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 października 2004 r. w sprawie informacji przekazywanych Prezesowi UOKiK w celu wydania opinii o planowanej pomocy publicznej (Dz. U. Nr 246, poz. 2467 ze zm.).
- Prenotyfikacja
- Uproszczona procedura notyfikacji
- Postępowanie notyfikacyjne
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. WE L 83 z 27.3.1999 ze zm.)
- postępowanie wstępne
- formalne postępowanie wyjaśniające
- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. wdrażające rozporządzenie Rady nr 659/1999 (Dz. Urz. UE L 140 z 30.4.2004 ze zm.)
- formularze notyfikacyjne
- Interaktywne zgłoszenie dotyczące pomocy państwa
- Załącznik I do rozporządzenia nr 794/2004 Część I „Informacje ogólne” Zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 271/2008 z 30.1.2008 r. (Dz. Urz. UE L 82 z 25.3.2008)
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. WE L 83 z 27.3.1999 ze zm.)
- Sporządzanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej lub informacji o jej nieudzieleniu z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP
- Zwrot pomocy publicznej
- Decyzja o konieczności zwrotu pomocy – KE
- Wykonanie decyzji (odzyskanie pomocy) – wg przepisów prawa krajowego.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 490zł netto +23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 450 zł/os netto +23% VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje: koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 10:00 – 15:00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Katarzyna Jurek
tel. (22) 46-49-718;
fax (22) 46-49-752
e-mail: katarzyna.jurek@irip.pl
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenie uczestnictwa na szkolenie (do pobrania)
Oświadczenie VAT (do pobrania)