Pomoc publiczna i dochodowość w projektach

Termin 27.04.2022 r. / Miejsce: online

Czas szkolenia: 09:00 - 15:00

CEL SZKOLENIA 

Celem szkolenia jest wprowadzenie uczestników do tematyki pomocy publicznej w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, przedstawienie uwarunkowań udzielania i rozliczania pomocy publicznej  przy realizacji projektów UE na podstawie nowych aktów prawnych i rozporządzeń UE w zakresie pomocy publicznej

GRUPA DOCELOWA

Szkolenie skierowane jest do dyrektorów, kierowników, specjalistów, inspektorów oraz wszystkich osób zatrudnionych w departamentach, wydziałach, komórkach zajmujących się funduszami unijnymi, wydziałów finansowo-księgowych, organizacyjno-prawnych, audytu i kontroli, a także Beneficjentów - pracowników jednostek samorządu terytorialnego gmin, powiatów, województw i wszystkich podmiotów realizujących projekty z funduszy UE na lata 2021-2027.

PROGRAM SZKOLENIA  

  1. Pojęcie pomocy publicznej:
  • pojęcie pomocy publicznej w oparciu o art. 107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
  • podstawowe regulacje prawne w dziedzinie pomocy publicznej,
  • podstawowe pojęcia i definicje,
  1. Przesłanki występowania pomocy publicznej – test pomocy publicznej
  • formy pomocy publicznej,
  • adresaci pomocy publicznej,
  • pomoc publiczna a prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu unijnym,
  • badanie przesłanek występowania pomocy publicznej w projektach unijnych,
  1. Wielkość pomocy publicznej i udział własny
  • pomoc de minimis,
  • wyłączenia i ograniczenia,
  • obowiązki beneficjenta pomocy publicznej,
  • metoda obliczania zdyskontowanego dochodu operacji generującej dochód,
  1. Warunki udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej
  • regionalna pomoc inwestycyjna
  • rodzaje przedsięwzięć, adresaci pomocy i sektory wykluczone z pomocy inwestycyjnej
  • ustalanie statusu przedsiębiorstwa w kontekście pomocy inwestycyjnej
  • efekt zachęty w odniesieniu do pomocy publicznej w sektorze MŚP i dużych firm
  • definicja „nowej inwestycji”
  1. Warunki udzielania pomocy de minimis
  • rodzaje przedsięwzięć, adresaci pomocy i obszary wykluczone z pomocy de minimis
  • pomoc de minimis a pomoc publiczna – zasady udzielania pomocy de minimis
  • zasady kumulacji pomocy de mini mis
  1. Pomoc publiczna w pozostałych obszarach wsparcia w ramach UE
  • pomoc publiczna w projektach z zakresu transportu zbiorowego, multimodalnego oraz na inwestycje w zakresie portów lotniczych
  • pomoc publiczna na inwestycje w zakresie: energetyki, infrastruktury telekomunikacyjnej, infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej, lecznictwa uzdrowiskowego
  • pomoc publiczna na usługi doradcze oraz instrumenty inżynierii finansowej
  • pomoc publiczna w sektorze ochrony środowiska i w pozostałych sektorach
  • pomoc indywidualna podlegająca obowiązkowi notyfikacji na podstawie: art. 107 TFUE,
  • pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego,
  • pomoc na działania z zakresu radiofonii i telewizji,
  • pekompensata z tytułu realizacji działań kwalifikujących się jako usługa w ogólnym interesie gospodarczym – UOIG.
  1. Dochodowość projektów nieobjętych pomocą publiczną
  • podstawowe uregulowania prawne:
  • wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego Wytyczne w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód z 2013r.,
  • interpretacja zapisów art. 61 rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013,
  • definicja projektu generującego dochód – kryteria brzegowe,
  • przychody, koszty operacyjne i ustalanie faktycznej dochodowości projektu,
  • kwestia dochodów incydentalnych.
  1. Ustalanie maksymalnego poziomu dofinansowania projektu generującego dochód
  • obliczanie wskaźnika luki w finansowaniu,
  • określenie „kwoty decyzji”,
  • określenie (maksymalnej) dotacji UE.
  1. Procedury monitorowania dochodowości projektów
  • monitorowanie dochodów w przypadku projektów, o których mowa w art. 61 rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013,
  • monitorowanie kosztów kwalifikowalnych (EC) w przypadku projektów generujących dochód,
  • luka finansowa w nowej perspektywie finansowej 2014-2020.

WARUNKI UCZESTNICTWA

Koszt uczestnictwa w szkoleniu on-line

  • jednej osoby 390zł netto + 23% VAT

Cena obejmuje: uczestnictwo w  szkoleniu, materiały szkoleniowe, certyfikat ukończenia szkolenia. Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Płatności: należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia - na wskazany na potwierdzeniu numer konta. 
Warunki rezygnacji: rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem szkolenia. Po tym terminie rezygnacja wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia w 100 %. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.  

Zgłoszenie powinno zawierać: temat szkolenia, datę szkolenia, imię i nazwisko uczestnika,dane do wystawienia faktury.
Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.

Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania, w przypadku gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł go przeprowadzić.  

Zgłoszenie uczestnictwa(karta zgłoszeniowa)

Oświadczenie VAT

 
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje i szczegółowych informacji udziela:
Robert Witkiewicz
tel. (22) 46-49-718
fax (22) 46-49-752
e-mail: robert.witkiewicz@irip.pl