Zasady sporządzania rocznej sprawozdawczości budżetowej za rok 2018 - obroty i salda jako dane księgowe w sprawozdaniach "RB"

- nowy plan kont i zasady systemowe w zakresie finansów publicznych

- zasady prezentacji danych księgowych w świetle rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018

- ustalanie kompletności i prawidłowości sprawozdań

 

Termin: 13.12.2018 r. / Miejsce: Warszawa

CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy w zakresie:
  • praktyki stosowania zasad rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej,
  • sprawozdań z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
  • sprawozdań z wykonania budżetu państwa i budżetu środków europejskich oraz planu finansowego państwowego funduszu celowego za okresy sprawozdawcze 2018 roku.

Na szkoleniu przedstawione zostaną schematy księgowań najważniejszych operacji gospodarczych występujących w jednostkach budżetowych, w tym operacji związanych z podatkiem VAT oraz operacji zgłoszonych przez uczestników szkolenia wraz z odpowiednim ujęciem obrotów lub sald z poszczególnych kont księgowych w systemie sprawozdawczości budżetowej.

GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowane jest do kierowników jednostek, głównych księgowych, skarbników, kwestorów i innych pracowników służb finansowo - księgowych jednostek sektora finansów publicznych.
 
PROGRAM SZKOLENIA
  1. Nowy plan kont i zasady systemowe w zakresie finansów publicznych, a obowiązki
    i odpowiedzialność kierownika jednostki nadrzędnej, kierownika SCUW, kierownika jednostki podległej i nadzorowanej oraz głównego księgowego za rachunkowość i sprawozdawczość budżetową
  • podpisy osób odpowiedzialnych za sprawozdawczość budżetową.
  1. Identyfikacja podmiotu rachunkowości i podmiotu sprawozdawczości w systemie NIP
    i REGON
  • problem posługiwania się dwoma numerami NIP w jednej księdze głównej
    w samorządowych jednostkach i zakładach budżetowych a obowiązujący od 1 lipca 2017 mechanizm podzielonej płatności i nowe wymogi dot. JPK KR.
  1. Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej w roku 2018
  • zamieszanie związane z podatkiem VAT z którego wynika iż dochody i należności budżetowe mają być ujmowane w kwotach netto, a wydatki budżetowe w kwotach brutto.
  1. Zasady prezentacji danych księgowych w świetle nowego rozporządzenia Ministra Rozwoju
    i Finansów z 9 stycznia 2018
    w sprawie sprawozdawczości budżetowej za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od dnia 1 stycznia 2018 roku.
  2. Instrukcje a praktyka – właściwe zastosowanie wartości nominalnej, wartości netto, kwoty wymaganej i wymagającej zapłaty, ceny nabycia i kosztu wytworzenia w sprawozdaniach typu „Rb”.
  3. Sprawozdania o dochodach: Rb-27, Rb-27s, a księgowanie dochodów budżetowych, księgowanie należności budżetowych, rodzaje dochodów i należności budżetowych oraz zasady sporządzania sprawozdania o dochodach budżetowych
  • definicja pojęcia przypisy i odpisy należności,
  • zasady dotyczące dochodów wykonanych,
  • dochody wykonane a dochody otrzymane a środki w drodze,
  • pojęcie zaległości netto a saldo należności i metoda liczenia salda,
  • należności a należności długoterminowe i ich definicja,
  • odmienność zasad wykazywania zadań własnych od zadań zleconych,
  • odpisy aktualizujące należności a ulgi i umorzenia należności
    i błędne ich traktowanie jako odpisów od przypisów,
  • należności a prawidłowe zastosowanie art. 60 ustawy o finansach publicznych (rachunki, faktury czy decyzje administracyjne),
  • należności i dochody a VAT.
  1. Sprawozdanie Rb-27zz, a księgowanie zadań zleconych oraz zasady sporządzania sprawozdania z realizacji zadań zleconych, w tym dotacji na zadania zlecone
  • nowe zasady posługiwania się klasyfikacją budżetową przy zadaniach zleconych
    a błędne stosowanie odmiennej klasyfikacji w jednostce bezpośrednio realizującej zadanie i odmiennej w organie,
  • definicja pojęcia przypisy i odpisy należności w zakresie zadań zleconych a odpisy aktualizujące należności,
  • odmienność definicji dochody wykonane i zaległości od definicji obowiązującej
    w sprawozdaniu o dochodach,
  • dochody potrącone a dochody przekazane,
  • saldo końcowe należności dot. zadań zleconych, 
  • zgodność danych ze sprawozdaniem RB-27S,
  • szczególny przypadek dot. funduszu alimentacyjnego i problem gminy wierzyciela,
  • problem 50-ciny w geodezji,
  • problem jednostek nadal księgujących należności jako zobowiązania w zakresie zadań zleconych w części należnej BP.
  1. Sprawozdania o wydatkach: Rb-28, Rb-28UE, Rb-28UE WPR, Rb-28 Programy, Rb-28 Programy WPR, Rb-28s, a księgowanie wydatków budżetowych, księgowanie zobowiązań
    i ustalanie ich stanu, księgowanie zaangażowania oraz zasady sporządzania sprawozdania
    o wydatkach budżetowych – plan i wydatki budżetowe, zaangażowanie a zobowiązania ogółem, zobowiązania wymagalne, zobowiązania związane z rezerwami i rozliczeniami międzyokresowymi kosztów, wydatki niewygasające, zobowiązania i wydatki a VAT.
  2. Sprawozdanie Rb-30S, Rb-34S, Rb-33, Rb-40 a księgowanie działalności samorządowych zakładów budżetowych, rachunków dochodów własnych oświaty oraz państwowych funduszy celowych oraz zasady sporządzania sprawozdania budżetowego w zakresie planu i wykonania
    w ujęciu kasowym i memoriałowym, przychody i koszty a VAT.
  3. Zasady sporządzania sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych obowiązujące w roku 2018: RB-N, RB-Z, RB-ZN
  • omówienie wzoru i instrukcji sprawozdania RB-Z,
  • omówienie instrukcji sprawozdania RB-N i wyjaśnienie zasad wykazywania lub nie sald na rachunkach bankowych podległych jednostek budżetowych z uwzględnieniem specyfiki jednostek samorządowych dysponujących rachunkiem dochodów własnych oświaty,
  • specyfiki powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w zakresie funduszu pracy,
  • specyfiki samorządowych zakładów budżetowych oraz specyfiki kasowo zrealizowanych dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa i należności budżetowych w części należnej budżetowi państwa.
  1. Ustalanie kompletności i prawidłowości sprawozdań, zasady przekazywania sprawozdań oraz analiza zgodności danych pomiędzy poszczególnymi rodzajami sprawozdań typu „Rb”
    a księgowością i związane z nimi naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
  2. Odpowiedzi na pytania.

WARUNKI UCZESTNICTWA

Koszt uczestnictwa

-jednej osoby 490 zł netto +23% VAT

-dwóch lub więcej osób z jednej firmy 450 zł/os netto +23% VAT

Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Cena obejmuje: koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.

Termin:

Zajęcia odbywają się będą w centrum miasta w godzinach: 10:00 – 15:00. O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.

Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.

Kontakt

Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych informacji udziela:

Aleksandra Szmater

tel. (22) 46-49-718,  fax (22) 46-49-752   e-mail: aleksandra.szmater@irip.pl 

Dane do przelewu: Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na  potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników. Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane  do wystawienia faktury.

Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Pastwa kosztami uczestnictwa w wysokości  100 % ceny.

Karta zgłoszenia na szkolenie (do pobrania)

Oświadczenie VAT (do pobrania)