Prawne aspekty zarządzania mieniem państwowym ze szczególnym uwzględnieniem spółek państwowych
Termin: 17.05.2021r. / Miejsce: online
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest przedstawienie praktycznych aspektów nowego reżimu prawnego spółek z udziałem bezpośrednim bądź pośrednim Skarbu Państwa obowiązującego od dnia 1 stycznia 2017 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz zmiany innych ustaw w tym ustawy o komercjalizacji oraz kodeksu spółek handlowych w aspekcie odpowiedzialności członków zarządów i rad nadzorczych.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowane jest do członków zarządów, członków rad nadzorczych, członków komitetów audytu, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, prokurentów, radców prawnych spółek z bezpośrednim lub pośrednim udziałem skarbu państwa.
Uwaga Radco Prawny!
Zgodnie z Uchwałą nr 103/IX/2015 r. Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 11 grudnia 2015 r. w sprawie Regulaminu zasad wypełniania obowiązku zawodowego przez radców prawnych i zadań organów samorządu służących zapewnieniu tego obowiązku, uczestnik otrzyma zaświadczenie o odbyciu szkolenia w wymiarze 6 godzin szkoleniowych, co daje 6 punktów szkoleniowych!
PROGRAM
Nowy reżim prawny spółek z udziałem bezpośrednim bądź pośrednim Skarbu Państwa obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz zmiany innych ustaw w tym ustawy o komercjalizacji oraz kodeksu spółek handlowych
- Wprowadzenie przez ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym (zwanej dalej „ustawą”) kilku kategorii podmiotowych, pomiędzy którymi to kategoriami należy określić wzajemne relacje oraz wynikające z tego skutki prawne tj.
- spółki realizującej misję publiczną” (art. 2 pkt 8 ustawy),
- spółki o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa (art. 31 ust. 1 ustawy),
- podmiotu uprawnionego do wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa
- (art. 11 ust. 1 ustawy),
- państwowej osoby prawnej (art. 3 ustawy).
Konieczne jest też ustalenie relacji do występujących już kategorii prawnych ważnych dla spółek
z udziałem Skarbu Państwa (bezpośrednim lub pośrednim) tj.
- podmiotu podlegającego ochronie z art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z 31.08.2015 r. o kontroli niektórych inwestycji,
- spółek podpadających pod zakres ustawy z 18.03.2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw energii oraz ich wykonywania w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej, oraz paliw gazowych,
- spółek powstałych z komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego w świetle ustawy z 30.08.1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji posiadającej od dnia 1 stycznia 2017 r. nazwę „ustawy o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników”.
- Wykonywanie praw z akcji należących do Skarbu Państwa bezpośrednio bądź pośrednio (akcji należących do państwowej osoby prawnej), co obejmuje takie zagadnienia jak:
a. przepisy kompetencyjne ustawy: Prezes Rady Ministrów, inny członek Rady Ministrów,
pełnomocnik Rządu, państwowa osoba prawna (art. 7 - 8 ustawy),
- rodzaj wykonywanych praw z akcji (powołanie, odwołanie członka zarządu, utworzenie spółki, przystąpienie do spółki, objęcie akcji, żądanie zwołania walnego zgromadzenia) - wątpliwości prawne na tym tle.
- zakaz zbycia akcji Skarbu Państwa w 24 spółkach wymienionych w art. 13 ustawy,
- wymóg zgody Rady Ministrów na zbycie innych akcji Skarbu Państwa (art. 11 ust. 2 ustawy oraz akcji państwowej osoby prawnej (art. 15 ustawy),
- wyłączenia obowiązku uzyskania zgody Rady Ministrów (art. 11 ust. 3 ustawy) i związane z tym wątpliwości interpretacyjne,
- wątpliwości prawne wokół sankcji za zbycie wspomnianych akcji bez zgody Rady Ministrów (art. 16 ust. 2 ustawy) tj. nieważność ex lege, czy konieczność stwierdzenia nieważności prawomocnym wyrokiem przez sąd,
- wymóg zgody walnego zgromadzenia albo rady nadzorczej na tzw. istotne transakcje spółki (art. 17 ustawy) oraz charakter prawny tej zgody tj. ex contractu a nie zaś ex lege,
- wątpliwości systemowe wobec wprowadzenia wymogu zgody walnego zgromadzenia czy rady nadzorczej w trybie zwykłej uchwały walnego zgromadzenia spółki a nie zmiany statutu. Ryzyko niedozwolonej ingerencji w kompetencje zarządu (art. 368 KSH) oraz naruszenia art. 375(1) KSH.
- Dodatkowe wymogi dla członków rad nadzorczych oraz zarządów spółek z udziałem Skarbu Państwa (bezpośrednim bądź pośrednim)
- wymogi pozytywne i negatywne dla członka rady nadzorczej (art. 19 ustawy) oraz dla członka zarządu (art. 22 ustawy),
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa
• jednej osoby - 790 zł netto + 23 % VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane
w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje: koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych w wersji elektronicznej (PDF), certyfikat.
Termin:
Zajęcia odbywać się będą w centrum w/w miast w godzinach: 10.00 – 16.00.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych informacji udziela:
Olga Łukaszewska
tel. 22/ 46-49-709
e-mail:olga.lukaszewska@irip.pl
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100% opłaty.